Hem
Illustrationsbild. (Björn Larsson Rosvall/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Hyresgäst köptes ut för nära 50 miljoner kronor

Göteborg köpte ut en hyresgäst för nästan 50 miljoner kronor för att ge plats åt Geely. Det skriver GP i den andra delen av granskningen av det kinesiska bolagets etablering på Lindholmen.

Utbetalningen gjordes efter att kommunala Älvstranden trots pågående diskussioner om ett innovationscenter förnyade bolaget Valmets hyreskontrakt i april 2017. Det gav företaget möjlighet att kräva att få stanna ända till 2022 och alltså sätta sig på tvärs mot Geelys bygge.

Owe Asp, platschef för Göteborg på Valmet, vill inte kommentera summan som är belagd med sekretess.

Marika Ogrelius Engström är vice vd på Älvstranden utveckling och den som skötte förhandlingarna i Geely-affären.

– Det är inget drömscenario att behöva lösa ut en hyresgäst, så är det ju. Man sitter ju i baksätet redan från början.

Läs även

bakgrund
 
Geely Automobile
Wikipedia (sv)
Geely Automobile (kinesiska: 吉利汽車?, pinyin: Jílì Qìchē, ungefär ”Lyckans automobil”) är en kinesisk fordonstillverkare som utgör ett samriskföretag mellan Zhejiang Geely Holding Group, ett privatägt kinesiskt företag, och Geely Automobile Holding Limited, ett bolag noterat på Hongkongbörsen med juridisk hemvist på Caymanöarna. Zhejiang Geely Holding Group vilket även är köpare till Volvo Personvagnar ägs av Li Shufu och hans son, men Li Shufu kontrollerar också 51 procent av aktierna i det börsnoterade Geely Automobile Holding Limited genom konsortiet Proper Glory Holding. Geely Automobile, som inledde sin verksamhet 1997 under namnet Guoron Holding, har utvecklats till en av de största biltillverkarna i Kina. I början av 2000-talet bildades biltillverkaren Shanghai Maple Guorun Automobile och 2003 inledde Guron Holdings ett samriskföretag tillsammans med Zhejiang Geely Holding Group om fordonstillverkning i Zhejiang-provinsen. Även om Geely Automobile är privat företag, så har det styrande kommunistpartiet particeller på företaget, på samma sätt som i andra privata företag.Geely var den första kinesiska biltillverkaren som varit representerad på Frankfurts bilmässa och Detroits bilmässa, 2006. Deras bilar har exporterats och sålts i vissa länder men märkets debut i USA har skjutits upp efter dåliga resultat i krocktester. Den ryska motortidningen AutoReview krocktestade Geely Otaka (CK) med mycket dåligt resultat. Krocken gjordes i 64 km per timme, föraren och passageraren hade uppskattningsvis 10% chans att överleva.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen