Hem
Illustration: Volkswagens logga. (Markus Schreiber / TT NYHETSBYRÅN)

I höst blir det slut på utsläppsfusket

Från och med den 1 september kan bilköparna i EU och andra länder för första gången förhoppningsvis lita på bränsleförbrukningen som fabrikörerna anger i annonserna, skriver TT. Anledningen är att branschen då helt övergår till nya standarden WLTP till skillnad från den gamla NEDC som tillverkarna länge fuskat sig runt för att uppvisa bättre testresultat än bilarna faktiskt presterar.

Dessutom kommer bilarnas utsläpp att testas med RDE (Real Driving Emissions) under verklig körning på allmänna vägar – något som hade kunnat sätta käppar i hjulen för Volkswagens och andra fabrikörers utsläppsfusk, skriver TT.

Men samtidigt kommer de nya högre värdena att leda till höjd skatt under tre år för bilar som släpper ut 95 gram koldioxid per kilometer.

bakgrund
 
New European Driving Cycle (NEDC)
Wikipedia (en)
The New European Driving Cycle (NEDC) is a driving cycle, last updated in 1997, designed to assess the emission levels of car engines and fuel economy in passenger cars (which excludes light trucks and commercial vehicles). It is also referred to as MVEG cycle (Motor Vehicle Emissions Group). The NEDC, which is supposed to represent the typical usage of a car in Europe, is repeatedly criticised for delivering economy-figures which are unachievable in reality. It consists of four repeated ECE-15 urban driving cycles (UDC) and one Extra-Urban driving cycle (EUDC). The test procedure is defined in UNECE R101 for the measurement of CO2 and fuel consumption and/or the measurement of electric energy consumption and electric range in hybrid and fully electric M1 and N1 vehicles, and UNECE R83 for the measurement of emission of pollutants of M, N1 and M2 vehicles. It is maintained by the UNECE World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29), which also works on its successor, the Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (WLTP). Although originally designed for petrol-based road vehicles, the driving cycle is now also used for diesel vehicles and to estimate the electric power consumption and driving range of hybrid and battery electric vehicles.
bakgrund
 
Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (WLTP)
Wikipedia (sv)
Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, WLTP, är en internationell testmetod för fordon motsvarande personbil och lätt lastbil avsedd för laboratorietest. Den trädde i kraft 2017 och ersatte då NEDC, New European Driving Cycle. Proceduren är framtagen under ledning av europeiska FN-kommissionen FN:s ekonomiska kommission för Europa. Den fokuserar på harmoniserade tester för att jämföra koldioxidutsläpp, bränsleförbrukning, miljöfarliga utsläpp och räckvidd. Den har en speciellt framtagen körsekvens, WLTP-körcykel, som belastar bilen i olika temperaturer samt simulerar olika terrängförhållanden och trafikförhållanden.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen