Inflation och minskat köpsug pressar Zalando
E-handelsjätten Zalandos intäkter minskade med 4 procent i det andra kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol. Det justerade rörelseresultatet mer än halverades och var sämre än estimaten.
Bolaget uppger att kvartalet tyngdes av externa faktorer som inflationen, störningar i leverantörsskedjorna och ett minskat köpsug bland konsumenter.
För att bemöta den ”volatila marknadsmiljön” har Zalando vidtagit flera åtgärder för att sänka sina kostnader.
Modebolaget upprepar sin guidning för helåret om att intäkterna ska öka med 0–3 procent.
– Vi är fokuserade på effektivitets- och marginalförbättringar som kommer att hjälpa oss att stärka vår lönsamhet under andra halvåret, säger finanschefen Sandra Dembeck.
Andra kvartalet
Omsättning: 2 623 mln euro
Väntat (Infront): 2 668 mln euro
2021: 2 733 mln euro
Justerat rörelseresultat: 77 mln euro
Väntat (Infront): 80,2 mln euro
2021: 184 mln euro
Aktiva kunder: 49,3 mln
2021: 44,5 mln
Så får du bästa ekonomibevakningen:
Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp. Omni Ekonomi hjälper dig att navigera i den just nu turbulenta ekonomiska verkligheten – med nyheter, analyser och handfasta råd kring din privatekonomi. I sommar får du testa Omni Ekonomi i tre månader för 99 kronor. Erbjudandet gäller även dig som har testat Omni Ekonomi tidigare.