Klädjätten H&M gör oväntad vinst – lyftes av Sellpy
H&M krossar resultatförväntningarna i det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Analytiker hade väntat sig en miljardförlust för klädjätten, men i stället ökade rörelseresultatet med 58 procent jämfört med motsvarande period föregående år.
Orsaken till lyftet är en omvärderingseffekt på en miljard kronor, enligt bolaget.
– För tio år sedan började vi investera i Sellpy som på kort tid har blivit en av Europas största plattformar för second hand. Nu konsoliderar vi bolaget i koncernen vilket synliggör värdet och skapar en positiv omvärderingseffekt på cirka en miljard kronor i kvartalet, säger vd Helena Helmersson.
Effekterna från H&M:s sparpaket väntas bli synliga gradvis från och med andra halvåret i år.
Första kvartalet (december-februari)
Rörelseresultat: 725 mkr
Väntat (Infront): –1 051 mkr
2021/22: 458 mkr
Omsättning: 54 872 mkr (känt sedan tidigare)
2021/22: 49 166 mkr