Hem
(TT)

Klädjätten H&M gör oväntad vinst – lyftes av Sellpy

H&M krossar resultatförväntningarna i det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Analytiker hade väntat sig en miljardförlust för klädjätten, men i stället ökade rörelseresultatet med 58 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Orsaken till lyftet är en omvärderingseffekt på en miljard kronor, enligt bolaget.

– För tio år sedan började vi investera i Sellpy som på kort tid har blivit en av Europas största plattformar för second hand. Nu konsoliderar vi bolaget i koncernen vilket synliggör värdet och skapar en positiv omvärderingseffekt på cirka en miljard kronor i kvartalet, säger vd Helena Helmersson.

Effekterna från H&M:s sparpaket väntas bli synliga gradvis från och med andra halvåret i år.

Första kvartalet (december-februari)

Rörelseresultat: 725 mkr
Väntat (Infront): –1 051 mkr
2021/22: 458 mkr

Omsättning: 54 872 mkr (känt sedan tidigare)
2021/22: 49 166 mkr

Läs mer

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen