Hem
Torbjörn Sjöström, vd för Novus. (Pontus Lundahl/TT)

Kvartal: Novus använde fabricerade siffror i två år

Opinionsinstitutet Novus medger att fabricerade siffror använts i samband med att opinionsundersökningar har redovisats. Det rapporterar tidningen Kvartal.

Novus opinionsundersökningar publiceras regelbundet i SvD och GP. Fram till i maj användes företaget också regelbundet av SVT. Bolaget är ett av få som fortfarande använder den traditionella undersökningsmetoden att via telefon söka ett slumpvist urval av befolkningen, jämfört med de självrekryterade paneler som nu dominerar branschen.

Novus har genomgående rapporterat en svarsfrekvens på 51 procent i sina undersökningar. Den höga och jämna siffran har enligt Kvartal varit en snackis i branschen.

Enligt Kvartals ”statistiska analys” har siffrorna varit fabricerade, något som ska ha skett under två års tid utan att någon har dubbelkollat siffrorna. Vd:n Torbjörn Sjöström medger att fel har begåtts:

– Antalet sökta deltagare har beräknats genom att dividera antalet genomförda intervjuer med deltagarfrekvensen, säger han till Kvartal.

Sjöström säger att de felaktiga siffrorna har publicerats ”av misstag” och att de verkliga siffrorna ligger nära de som redovisats.

bakgrund
 
Novus Group International
Wikipedia (sv)
Novus (Novus Group International AB) är ett svenskt undersökningsföretag som arbetar med opinion, marknad och strategi. Novus är ett publikt bolag och finns noterat på Aktietorget i Stockholm. Företaget har sitt huvudkontor på Sveavägen i Stockholm och öppnade i augusti 2013 även ett kontor i Malmö. Företaget grundades 2006 av Alf Sjöström, tidigare VD i bland annat Sifo och Svenska Gallup. Sjöström var VD i bolaget fram till den 4 november 2007, då han efterträddes av Lars Björkman. Sedan 2011 är Torbjörn Sjöström VD på Novus.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen