Hem
Illustrationsbild: Visby (Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Marknadsför Sverige för turister i närområdet”

Staten bör genom Visit Swedens marknadsföring försöka locka hit turister från närliggande länder snarare än som i dag från Kina, Indien och USA. Det skriver nätverket Klimatsmart på DN Debatt. Syftet är att minska utsläppen.

”Visit Sweden kan med fördel följa exempel från Turistrådet i Västsverige som har fokus på närmarknader i Europa, och på inhemska turister, just för att minska klimatbelastningen från resorna”, skriver de.

Debattörerna

John Armbrecht, forskare vid Centrum för turism, Göteborgs universitet

Maija Happonen, civilingenjör med hållbarhetsspecialisering, Chalmers tekniska högskola

Anneli Kamb, doktorand strategiska hållbarhetsstudier, Kungliga Tekniska högskolan

Jörgen Larsson, senior forskare, Chalmers tekniska högskola

Erik Lundberg, forskare och föreståndare för Centrum för turism, Göteborgs universitet

Lisa Rasmusson, civilingenjör med hållbarhetsspecialisering, Chalmers tekniska högskola

John Magnus Roos, senior forskare, Göteborgs universitet och Högskolan i Skövde

Anders Roth, mobilitetsexpert, IVL Svenska miljöinstitutet

Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen

Fredrik Warberg, hållbarhetskonsult och samordnare för Nätverket Klimatsmart semester

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen