”Marknadsför Sverige för turister i närområdet”
Staten bör genom Visit Swedens marknadsföring försöka locka hit turister från närliggande länder snarare än som i dag från Kina, Indien och USA. Det skriver nätverket Klimatsmart på DN Debatt. Syftet är att minska utsläppen.
”Visit Sweden kan med fördel följa exempel från Turistrådet i Västsverige som har fokus på närmarknader i Europa, och på inhemska turister, just för att minska klimatbelastningen från resorna”, skriver de.
Debattörerna
John Armbrecht, forskare vid Centrum för turism, Göteborgs universitet
Maija Happonen, civilingenjör med hållbarhetsspecialisering, Chalmers tekniska högskola
Anneli Kamb, doktorand strategiska hållbarhetsstudier, Kungliga Tekniska högskolan
Jörgen Larsson, senior forskare, Chalmers tekniska högskola
Erik Lundberg, forskare och föreståndare för Centrum för turism, Göteborgs universitet
Lisa Rasmusson, civilingenjör med hållbarhetsspecialisering, Chalmers tekniska högskola
John Magnus Roos, senior forskare, Göteborgs universitet och Högskolan i Skövde
Anders Roth, mobilitetsexpert, IVL Svenska miljöinstitutet
Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen
Fredrik Warberg, hållbarhetskonsult och samordnare för Nätverket Klimatsmart semester