Nordea får sämst betyg – mindre banker rankas högre
Storbankerna Nordea och Swedbank får sämst kundbetyg i den senaste undersökningen från Svenskt kvalitetsindex (SKI), skriver TT.
Generellt är kundnöjdheten högre hos de mindre bankerna, visar undersökningen.
– De stora bankerna har svårt att utmana mindre aktörer som präglats av att vara lokala eller digitala. Storbankerna har dessutom en väldigt stor spridning i sin kundstock och skillnaderna mellan kundgrupperna är stor, säger vd:n för Svenskt kvalitetsindex, Johan Parmler, till nyhetsbyrån.
Störst kundnöjdhet hos privatkunder har Sparbankerna och Länsförsäkringar, enligt undersökningen.
Kundnöjhet privatkunder
Sparbankerna 76,3
Länsförsäkringar 76,0
Övriga 74,2
ICA-Banken 74,1
Skandia 71,6
Handelsbanken 70,4
Branschen 67,6
SEB 66,6
Danske Bank 63,9
Swedbank 60,8
Nordea 60,1
SKI:s kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100.