Hem
Illustrationsbild på järnvägsbygge. (Johan Nilsson/TT)

”Ny myndighet bör få ansvar för svensk järnväg”

Sverige behöver ny järnväg – och det snabbt och effektivt. Men den uppgiften är inte lämpad för Trafikverket, skriver fyra debattörer på GP:s debattsida.

De efterlyser i stället en ny järnvägsmyndighet skild från Trafikverket. Debattörerna menar att ett av de stora problemen med Sveriges järnväg beror på Trafikverkets upphandlingsmodell. Arbeten brukar tilldelas efter lägsta pris, snarare än mest effektiva metoder och det gör att järnvägsbyggena blivit långsamma och dyra.

”Vi anser att en separat järnvägsmyndighet behövs för att skapa fokus, kompetens och kontinuitet.”

Om debattörerna

Karin Svensson Smith, ordförande Resenärerna - kollektivtrafikanternas intresseorganisation

Evert Andersson, professor emeritus järnvägsteknik, KTH

Roger Bydler, f.d. chef för långsiktig vägplanering inom Vägverket, chefsroller inom internationella företag med it- och transportinriktning

Gunnar Hallert, f.d. regional chef för underhåll och trafikledning, Banverket, samt tidigare vd Citypendeln

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen