Hem
Malmbanan. (Anna Tärnhuvud/SVD/TT)

Nytt signalsystem ska minska tågstörningarna

Malmbanan mellan Luleå och Narvik blir först ut med det nya signalsystemet ERTMS, rapporterar DN.

– Den har ett stort behov av upprustning och är heller inte lika komplex som banor på andra håll. Därför är det också bra att ta den i ett första steg, säger Emma Beijer, avdelningschef på Trafikverket.

ERTMS innebär att lokförarna får signaler på en skärm i hytten, snarare än längs spåret. Det ska införas i hela EU för att bland annat underlätta den internationella tågtrafiken. Sverige har dock halkat efter andra länder, och systemet väntas vara fullt infört på 2040-talet.

Systemet har testats på pilotsträckor i Sverige i 15 år, och enligt Beijer har det lett till större tillförlitlighet och färre avbrott i trafiken.

bakgrund
 
European Rail Traffic Management System
Wikipedia (en)
The European Rail Traffic Management System (ERTMS) is the system of standards for management and interoperation of signalling for railways by the European Union (EU). It is conducted by the European Union Agency for Railways (ERA) and is the organisational umbrella for the separately managed parts of GSM–R (communication), European Train Control System (ETCS, signalling), European Train Management Layer (ETML, payload management) The main target of ERTMS is to promote the interoperability of trains in the EU. It aims to greatly enhance safety, increase efficiency of train transports and enhance cross-border interoperability of rail transport in Europe. This is done by replacing former national signalling equipment and operational procedures with a single new Europe-wide standard for train control and command systems. The development process was started with the technical foundations for communication (GSM-R) and signalling (ETCS). Both are well established and in advanced public implementation worldwide. Now it begins to start attention for the 3rd part of ETML i.e. for fleet management or passenger information.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen