Hem
Illustrationsbild. (Jonas Ekströmer/TT)

Reservsystem för gps på väg att gå sönder i Sverige

Ett av reservsystemen som kan sättas in vid GPS-störningar för flygplan är fallfärdigt i Sverige, rapporterar SVT Nyheter.

Det handlar om navigeringssystemet VOR, som är beroende av ett nätverk av radiofyrar på marken för att fungera. Två av 22 stationer i Sverige är permanent ur funktion och ytterligare två ur drift på grund av underhåll.

VOR ägs av Luftfartsverket. Myndigheten är själv inte beroende av systemet och har inte pengar för att behålla det.

– Vi har sagt att vi kan ha det kvar, men att det krävs finansiering. Annars måste vi avveckla det, säger enhetschefen Tobias Jansson till SVT.

Under 2025 har över 100 000 flygningar i Europa påverkats av ryska gps-störningar.

bakgrund
 
VOR
Wikipedia (sv)
VHF omnidirectional range (VOR) är ett radionavigeringssystem för flygtrafik. VOR arbetar på frekvenser mellan 108,000 och 117,975 MHz (VHF). Systemet bygger på VOR-radiosändare med kända positioner på marken som tillsammans med en mottagare i luftfartyget gör att man kan bestämma på vilken radial man befinner sig relativt sändaren. Radialen visar i vilken riktning från sändaren ett luftfartyg befinner sig på en 360-gradig skala. 360-gradersreferensen är magnetisk nord. Piloten kan välja om mottagaren skall visa riktningen från VOR:en till luftfartyget (från, FR) eller den motsatta riktningen (till, TO), det vill säga riktningen från luftfartyget till VOR-sändaren, en skillnad på 180 grader. VOR:en ger däremot ingen information om i vilken riktning luftfartyget flyger, det vill säga kursen. Var 10:e sekund eller oftare sänder en VOR ut en morsesignal med tre bokstäver som identifierar fyren. Avståndet till sändaren kan inte bestämmas med enbart VOR-mottagaren utan denna måste då kompletteras med DME/TACAN (Tactical air navigation system) eller en bäring till ytterligare en navigeringsfyr. Ofta slutar VOR-frekvenser på ett jämnt tal. Exempelvis Dunker VOR sänder på 116,80 MHz, med morsesignalen DKR. På motsvarande sätt har instrumentlandningssystemet ILS ofta en frekvens som slutar på ett udda tal.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen