Hem
Arkivbild (JESSICA GOW / TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Resultaten i svensk skola faller – hur man än mäter”

Resultaten inom svensk skola faller och det rör sig om kunskapsförsämringar både i absoluta och relativa tal. Det skriver forskarna Magnus Henrekson och Sebastian Jävervall på DN Debatt. De har gjort en kartläggning av tidigare mätningar och menar att bilden är entydig, oavsett mätningsmetod.
”Hela fördelningen – från avancerad till elementär nivå – har förskjutits nedåt. Samtidigt ser vi att försämringen i matematikkunskaperna relativt andra länder påbörjades tidigare än försämringen i läsförståelse.”
Forskarna menar också att det finns tydliga belägg för betygsinflation i grundskolan. De lyfter samtidigt fram att det finns ljusglimtar. Bland annat hamnade Sveriges åttondeklassare relativt högt i rankningen när kunskaper och engagemang i samhällsfrågor och demokrati mättes 2009.

Debattörerna

• Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och vd för Institutet för näringslivsforskning (IFN)

• Sebastian Jävervall, master i ekonometri och doktorand i nationalekonomi vid Uppsala universitet

Rapporten

Rapporten ”Svenska skolresultat rasar– vad vet vi?” publiceras på tisdag, den 27 september.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen