Hem
Signering av avsiktsförklaring mellan Geely och Göteborg stad 2017. Signerade gjorde An Conhui, VD och Ann-Sofie Hermansson, kommunfullmäktige i Göteborg. Bakom står Li Shufu , Chairman och Statsminister Stefan Löfven. (Maja Suslin/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Skola fick vänta när Geely skulle bygga på Lindholmen

Kinesiska Geelys etablering på Lindholmen har gått i en sällsynt snabb takt och andra prioriteringar i Göteborg har fått ge vika – bland annat en planerad grundskola på samma plats. Den skulle mätta behovet i stadens snabbast växande område. Det visar en granskning som GP har gjort.

Tidningen skriver att den politiska pressen – ända från regeringskansliet – varit stor.

I dag är den planerade skolan försenad. Flera förvaltningar menar att den enligt nuvarande byggplan skulle ligga för nära bullriga och störande industrier.

bakgrund
 
Geely Automobile
Wikipedia (sv)
Geely Automobile (kinesiska: 吉利汽車?, pinyin: Jílì Qìchē, ungefär ”Lyckans automobil”) är en kinesisk fordonstillverkare som utgör ett samriskföretag mellan Zhejiang Geely Holding Group, ett privatägt kinesiskt företag, och Geely Automobile Holding Limited, ett bolag noterat på Hongkongbörsen med juridisk hemvist på Caymanöarna. Zhejiang Geely Holding Group vilket även är köpare till Volvo Personvagnar ägs av Li Shufu och hans son, men Li Shufu kontrollerar också 51 procent av aktierna i det börsnoterade Geely Automobile Holding Limited genom konsortiet Proper Glory Holding. Geely Automobile, som inledde sin verksamhet 1997 under namnet Guoron Holding, har utvecklats till en av de största biltillverkarna i Kina. I början av 2000-talet bildades biltillverkaren Shanghai Maple Guorun Automobile och 2003 inledde Guron Holdings ett samriskföretag tillsammans med Zhejiang Geely Holding Group om fordonstillverkning i Zhejiang-provinsen. Även om Geely Automobile är privat företag, så har det styrande kommunistpartiet particeller på företaget, på samma sätt som i andra privata företag.Geely var den första kinesiska biltillverkaren som varit representerad på Frankfurts bilmässa och Detroits bilmässa, 2006. Deras bilar har exporterats och sålts i vissa länder men märkets debut i USA har skjutits upp efter dåliga resultat i krocktester. Den ryska motortidningen AutoReview krocktestade Geely Otaka (CK) med mycket dåligt resultat. Krocken gjordes i 64 km per timme, föraren och passageraren hade uppskattningsvis 10% chans att överleva.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen