Skolforskare: Blanda formerna för undervisning
Sedan decennier har det funnits en debatt mellan dem som förespråkar katederundervisning och dem som föredrar elevcentrerad undervisning. Det skriver företrädare för Skolforskningsinstitutet på DN Debatt.
Debattörerna menar att lärare inte måste välja mellan dessa två ytterligheter. De hänvisar till en ny rapport från Skolforskningsinstitutet som visar att bägge sätten behövs.
”Undervisning av hög kvalitet kännetecknas snarare av lärarens väl avvägda blandning av de två perspektiven”, skriver de.
Om debattörerna:
Eva Bergman, projektledare, Skolforskningsinstitutet
Åsa Hirsh, fil dr, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet, extern sakkunnig
Camilo von Greiff, myndighetschef, Skolforskningsinstitutet
Läs mer:
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen