Hem
Pendlare i Rio de Janeiro, Brasilien. (Silvia Izquierdo / TT NYHETSBYRÅN)

Storytel testar ny betalmodell för att skala upp globalt

Ljudboksföretaget Storytel ser en begränsad covideffekt på resultatet och omsättning i första kvartalet. Bolagets erbjudande gick bättre i vissa regioner, som Sverige och Polen, och sämre i andra, som Mexiko och Spanien. Det skriver Jonas Tellander i vd-ordet.

Försämringarna menar han kan härledas till förlaget Penguin Random Houses beslut att dra sig ur tjänsten i januari.

För att skala upp snabbare på vissa marknader testar bolaget nu en ny betalningsmodell i Brasilien, Storytel Free, där kunder i stället för en 14 dagar lång gratisperiod erbjuds sex timmar i månaden utan betalning.

Under Q1 har Storytel lanserats i Israel och öppnat Storytel-affärer i Saudiarabien och Egypten.

Första kvartalet

Omsättning: 615 mkr
2020: 513 mkr

Rörelseresultat: −74,4 mkr
2020: −51 mkr

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen