Studie: Antisemitismens roll i Förintelsen lärs ej ut
Svenska skolelevers undervisning om Förintelsen ges utan förståelse om antisemitism. Det skriver en grupp forskare på DN Debatt i samband med att de presenterar en studie i ämnet.
I studien har forskarna sammanställt och analyserat hur undervisning om Förintelsen kan bidra till att motverka antisemitism. De har bland annat kommit fram till att väldigt lite forskning på ämnet finns sedan tidigare.
De menar dessutom att ett väldigt stort ansvar läggs på enskilda lärare och menar att det saknas krav på utbildningen om antisemitism. Enligt studien kan vi i nuläget bara hoppas ”att lärare tar del av historisk forskning och själva utvecklar god undervisning”
Om debattörerna
Christer Mattsson, Segerstedtinstitutet, Göteborgs universitet
Isabella Pistone, Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, Göteborgs universitet
Lars M Andersson, Historiska institutionen, Uppsala universitet
Allan Lidström, Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, Göteborgs universitet
Gustaf Nelhans, Borås högskola
Tobias Pernler, Biomedicinska biblioteket, Göteborgs universitet
Morten Sager, Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, Göteborgs universitet
Jennie Sivenbring, Segerstedtinstitutet, Göteborgs universitet