Hem
Demonstration mot antisemitism i Malmö 2014. (Stig-Åke Jönsson / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Studie: Antisemitismens roll i Förintelsen lärs ej ut

Svenska skolelevers undervisning om Förintelsen ges utan förståelse om antisemitism. Det skriver en grupp forskare på DN Debatt i samband med att de presenterar en studie i ämnet.

I studien har forskarna sammanställt och analyserat hur undervisning om Förintelsen kan bidra till att motverka antisemitism. De har bland annat kommit fram till att väldigt lite forskning på ämnet finns sedan tidigare.

De menar dessutom att ett väldigt stort ansvar läggs på enskilda lärare och menar att det saknas krav på utbildningen om antisemitism. Enligt studien kan vi i nuläget bara hoppas ”att lärare tar del av historisk forskning och själva utvecklar god undervisning”

Om debattörerna

Christer Mattsson, Segerstedtinstitutet, Göteborgs universitet

Isabella Pistone, Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, Göteborgs universitet

Lars M Andersson, Historiska institutionen, Uppsala universitet

Allan Lidström, Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, Göteborgs universitet

Gustaf Nelhans, Borås högskola

Tobias Pernler, Biomedicinska biblioteket, Göteborgs universitet

Morten Sager, Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, Göteborgs universitet

Jennie Sivenbring, Segerstedtinstitutet, Göteborgs universitet

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen