Hem
Bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell (M), utbildningsminister Mats Persson (L) och civilminister Erik Slottner (KD) vid pressträffen. (Fredrik Sandberg/TT / TT Nyhetsbyrån)

Sveriges konkurrenskraft ska stärkas med ny strategi

Sverige har en ny utrikeshandelsstrategi som gäller fram till 2030, meddelar regeringen på en pressträff.

Strategin har tre övergripande mål: konkurrenskraften ska stärkas genom förbättrade förutsättningar, svenska företag ska öka sin export samt sin internationella närvaro och Sveriges ställning som prioriterad partner för grön och digital omställning ska stärkas. Därutöver finns omkring 70 delmål.

– Det här är inget dokument som bara ska presenteras och sedan glömmas bort, utan tvärtom. Vi ser framför oss att det här ska vara en väldigt tydlig inriktning och vägledning, säger utrikeshandelsminister Johan Forssell (M).

Forssell konstaterar att protektionismen i världen ökar, tvärtemot den svenska regeringens önskan.

– Men det är tyvärr den värld vi lever i, säger han.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen