Zalandos resultat pressas – spår lönsamhetslyft 2023
Den tyska e-handelsjätten Zalando ökade intäkterna med 2 procent i det fjärde kvartalet, jämfört med motsvarande period året före. Det justerade rörelseresultatet försämrades samtidigt med 19 procent.
Bolaget guidar för en försäljningstillväxt på mellan minus 1 till plus 4 procent under 2023. Det justerade rörelseresultat för helåret väntas landa på 280–350 miljoner euro. Det vore ett rejält lyft jämfört med 2022 års resultat på 184,6 miljoner euro.
Vägen dit går via omstruktureringar som ska lyfta lönsamheten. Zalando räknar med att den justerade rörelsemarginalen kommer närma sig 6 procent under året, jämfört med 1,8 procent föregående år.
"Det finns en hel del tillväxtpotential inom vår befintliga kundbas. Utöver detta ser vi ytterligare möjligheter i att öka penetrationen på våra marknader", skriver vd David Schneider.
Fjärde kvartalet
Omsättning: 3,17 mdr euro
2021: 3,1 mdr euro
Justerat rörelseresultat: 146 mln euro
2021: 181 mln euro
Aktiva kunder: 51,2 mln
2021: 48,5 mln