”Adblue-diskussion hetaste beviset mot kartellen”
Det mest övertygande beviset i EU:s kartellutredning mot BMW, Daimler och Volkswagen är att de redan 2006 diskuterade att ha en gemensam standardstorlek på tanken för Adblue. Det uppger källor med insyn för Handelsblatt.
Att de sedan inte införde en gemensam storlek friar dem inte, säger en juridisk expert till tidningen.
– Det räcker med att bevisa att företagen ville begränsa konkurrensen – de behöver inte ha lyckats, säger den anonyme experten.
Adblue är en vätska som rensar diesel från föroreningar.
bakgrund
Adblue
Wikipedia (sv)
Adblue, formellt AdBlue, är produktnamnet på en vätska innehållande vatten och urea (urinämne, karbamid) som allt oftare används till moderna dieselmotorer för att minska utsläppen av skadliga kväveoxider till de allt lägre nivåer som dikteras i lagkraven för utsläpp från fordon och motorer. Trots sitt namn är produkten färglös och har på de fordon vars motorer kräver AdBlue en egen tank. AdBlue fungerar på så sätt att vätskan sprutas in i motorns avgassystem uppströms SCR-katalysatorn (Selective Catalytic Reduction), där urean vid de aktuella temperaturerna bryts ned till ammoniak (NH3) som i SCR-katalysatorn reducerar en tillräcklig mängd av kväveoxiderna i avgaserna till ofarligt vatten och kväve.
Adblue består av 32,5 % urea, CO(NH2)2, i vatten och är giftfri och säker att hantera både för hälsa och miljö. Den aktuella koncentrationen av urea ger lösningen dess lägsta möjliga fryspunkt om -11 °C.
Tidigare artiklar
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen