Bevaka
Porsche

Hyundai  Kona Electric Hyundai (pressbild)
Uppkopplade fordonet

Här är elbilarna som ger mest räckvidd per krona

Det krävs i dagsläget en hel del planering om man ska genomföra en långresa med en elbil. Batteriutvecklingen går stadigt framåt, men att räckvidden fortfarande är en av de viktigaste aspekterna när man ska köpa elbil råder det inget tvivel om. Och räckvidd kostar.

Allt om Elbil och brittiska Car Magazine har båda tittat lite närmare på den här saken. Allt om Elbil har sammanställt en lista där man delat elbilarnas nypris med räckvidden. Lägst nybilspris per kilometer får man till exempel med Hyundais SUV Kona Electric 64 kWh som har en räckvidd på 449 kilometer och som kostar 409 900 kronor. Car Magazine har listat elbilarna med längst räckvidd.

Elbilarna som kostar minst per kilometer i nypris:

  1. Hyundai Kona Electric 64 kWh (913 kronor/km)
  2. Renault Zoe 52 kWh R110 (953 kronor/km)
  3. Kia e-Soul (969 kronor/km)
  4. VW ID.3 1ST 58 kWh (976 kronor/km)
  5. Renault Zoe 52 kWh R135 (1 010 kronor/km)

Elbilarna som kostar mest per kilometer i nypris:

  1. Porsche Taycan Turbo S (5 049 kr/km)
  2. Porsche Taycan Turbo (3 778 kr/km)
  3. Porsche Taycan 4S (2 902 kr/km)
  4. Tesla Model X Standard (2 546 kronor/km)
  5. Tesla Model X Lud. Perm. (2 393 kr/kilometer)

Elbilarna med längst räckvidd:

  1. Tesla Model S Long Range (610 km)
  2. Tesla Model S Lud. Perm. (590 km)
  3. Tesla Model 3 LR 4WD (560 km)
  4. Tesla Model Y LR 2WD (540 km)
  5. Tesla Model 3 Performance (530 km)

Elbilarna med kortast räckvidd:

  1. Mazda MX-30 (200 km)
  2. VW e-Golf (231 km)
  3. Seat Mii Electric (260 km)
  4. VW e-Up! (260 km)
  5. Renault Kangoo ZE (260 km)
18 apr
I brist på motorljud krävs artificiella ljud.  Shutterstock
Uppkopplade fordonet

Kompositörer och rockband ska få elbilarna att höras

Det är onekligen lite kusligt med elbilar i rörelse just för att de knappt hörs. Och framför allt är den näst intill ljudlösa bilen ett trafiksäkerhetsmässigt problem.

Fotgängare och cyklister är helt enkelt vana vid att kunna höra att ett fordon närmar sig, och risken för att bli påkörd ökar förstås när man tar bort en av de klassiska signaler som tidigare skvallrat om att ett fordon närmar sig i hög hastighet.

Både i Europa och USA finns nu regler som gör gällande att både laddhybrider och elbilar måste höras ordentligt när de rullar. Och att ta fram såna ljud är därför något som alla elbilstillverkare nu lägger både tid och resurser på. Många har redan kommit en bra bit på vägen med artificiella ljud, något som New York Times har tittat närmare på.

Japanska Nissan anlitade redan 2017 ljudstudion Man Made Music för att designa det ”hummande” ljud som kännetecknar deras elbilar. Mercedes har också tagit fram ett ljud som används med företagets alla bilar i den elektrifierade EQC-serien. Porsche har försett sin elbil Taycan med ett ljud kallat ”Electric Sport Sound”, och även Jaguar Land Rover jobbar intensivt på det här området.

Men det handlar inte enbart om externa ljud, utan också om ljudet inuti bilarna. Även förare är förstås vana vid att i någon mån ha ljudet som en indikator på hur man kör, inte minst när det gäller acceleration och inbromsning.

Mercedes har för sitt prestigevarumärke AMG:s räkning engagerat rockgruppen Linkin Park för uppdraget, skriver The Drive.

– Vi säljer känslor och ljudet är en väldigt viktig del av känslan, så vi jobbar med artificiella ljud för att vi måste, kommenterade AMG:s vd Tobias Moers samarbetet i en intervju med tidningen Wheels 2018.

BMW har valt en samarbetspartner med en helt annan musikalisk bakgrund, närmare bestämt den välrenommerade tyske filmmusikkompositören Hans Zimmer. Han har fått i uppdrag att designa ljuden för BMW:s kommande hybridkoncept Vision M, skriver Sound of Life.

13 apr