Hem
Partiernas valaffischer. (TT)

Analys: Valkampanjerna är som nätdejting

Samtliga partier har nu presenterat sina valaffischer- och kampanjer inför valet. SvD:s politiska kommentator Göran Eriksson frågar sig i en analys hur stor effekt kampanjerna egentligen har. Han liknar dem vid nätdejting:

”Man tar snygga bilder och lyfter fram det man tycker sig vara bra på, men nämner inget om fotsvamp eller svikna vallöften”, skriver han.

När det kommer till innehållet konstaterar han att frågan om hårdare tag mot brottslingar nästan helt saknas i kampanjerna och frågar sig om det innebär att frågan inte blir så framträdande som det ett tag såg ut.

Djärvast säger han att SD:s kampanj är, då den helt saknar skrivna budskap utan bara består av bilder på SD:are ”som ser snälla och ofarliga ut”.

SVT:s Elisabeth Marmorstein skriver att S bygger sin kampanj på att göra valet till en kamp om välfärden med tydiga höger-vänster-alternativ. Men hon skriver också problemet är att M inte är det minsta sugna på det. De vill istället rikta fokus mot personkampen mellan Ulf Kristersson och Stefan Löfven.

Hon konstaterar också att MP valt allt lägga alla ägg i samma korg och går till val enbart på miljöfrågan, istället för det bredare budskap partiet hade inför förra valet.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen