Hem
Illustrationsbild. (Charlie Riedel / TT NYHETSBYRÅN)

”Black Friday bör skrotas för vår framtids skull”

Den amerikanska shoppinghögtiden Black Friday importerades till Sverige för bara sex år sedan, men svenskarna har snabbt vant sig. Förra året spenderade vi hela 6,7 miljarder kronor på en enda dag – en överkonsumtion som ter sig allt mer absurd i takt med att klimatkrisen förvärras, skriver flera debattörer på Aftonbladet Debatt.

Våra konsumtionsbeteenden måste förändras i grunden. Trots att ett visst ansvar ligger hos individen, har företagen som eldar på konsumtionen ett ännu större sådant, menar debattörerna.

Handeln måste börja agera efter de klimatmål som världen har enats som att följa. Debattörerna uppmanar företag som säljer allt från modeplagg, leksaker och skönhetsprodukter till soffor, mobiltelefoner och vitvaror att skrota alla planer på Black Friday-kampanjer och ta ställning för framtiden genom exempelvis klimatutbildning av sina anställda.

Om debattörerna

Johanna Nilsson,  grundare av Klimatklubben

Maria Soxbo, grundare av Klimatklubben

Emma Sundh, grundare av Klimatklubben

Frida Berry Eklund, talesperson Föräldravrålet

Alexandra Davidsson, generalsekreterare Medveten Konsumtion

Ingmar Rentzhog, vd We Don’t Have Time

Tove Ahlström, vd tankesmedjan Global Utmaning

Mikael Sundström, ordförande Jordens Vänner

Karin Sundby, ordförande Klimatriksdagen

Per-Anders Jande, ordförande Svensk mat- och miljöinformation

Pia Björstrand, talesperson Klimataktion

Jonas Fläckerud, Stockholm Act

Parul Sharma, Sverigechef Greenpeace

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen