”Black Friday bör skrotas för vår framtids skull”
Den amerikanska shoppinghögtiden Black Friday importerades till Sverige för bara sex år sedan, men svenskarna har snabbt vant sig. Förra året spenderade vi hela 6,7 miljarder kronor på en enda dag – en överkonsumtion som ter sig allt mer absurd i takt med att klimatkrisen förvärras, skriver flera debattörer på Aftonbladet Debatt.
Våra konsumtionsbeteenden måste förändras i grunden. Trots att ett visst ansvar ligger hos individen, har företagen som eldar på konsumtionen ett ännu större sådant, menar debattörerna.
Handeln måste börja agera efter de klimatmål som världen har enats som att följa. Debattörerna uppmanar företag som säljer allt från modeplagg, leksaker och skönhetsprodukter till soffor, mobiltelefoner och vitvaror att skrota alla planer på Black Friday-kampanjer och ta ställning för framtiden genom exempelvis klimatutbildning av sina anställda.
Om debattörerna
Johanna Nilsson, grundare av Klimatklubben
Maria Soxbo, grundare av Klimatklubben
Emma Sundh, grundare av Klimatklubben
Frida Berry Eklund, talesperson Föräldravrålet
Alexandra Davidsson, generalsekreterare Medveten Konsumtion
Ingmar Rentzhog, vd We Don’t Have Time
Tove Ahlström, vd tankesmedjan Global Utmaning
Mikael Sundström, ordförande Jordens Vänner
Karin Sundby, ordförande Klimatriksdagen
Per-Anders Jande, ordförande Svensk mat- och miljöinformation
Pia Björstrand, talesperson Klimataktion
Jonas Fläckerud, Stockholm Act
Parul Sharma, Sverigechef Greenpeace