Hem
Illustrationsbild, kvinnor i hijab. (Johansen, Carina / NTB)

Chefer ratar religiösa plagg: ”Påverkar många som vill göra rätt för sig”

Varannan chef för små- och medelstora företag är negativt inställd till religiösa plagg och symboler, visar en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Järvaveckan Research.

– Det är frustrerande att se de här svaren eftersom jag vet hur det påverkar många människor i vårt land som vill göra rätt för sig, säger Ahmed Abdirahman, grundare av Järvaveckan, till TT.

Av de tillfrågade företagsledarna har 47 procent svarat att de påverkas negativt vid en intervju om den arbetssökande bär religiösa attribut eller kläder som kors, kippa eller slöja. Två procent ser det som något positivt och 31 procent uppger att det inte spelar någon roll.

Om undersökningen

Järvaveckan Research har med hjälp av Kantar Sifo under maj 2023 tillfrågat 1 046 företagare i små- och mellanstora företag från olika delar av landet om deras syn på en rad frågor relaterade till mångfald.

Utöver hur de ser på religiösa attribut har företagsledarna också, bland annat, fått svara hur de ser på kandidaternas dialekt och namn.

17 procent uppger att de ser ett Mellanösternklingande namn som något negativt, och motsvarande 14 procent för ett afrikanskt klingande namn.

När det kommer till synlig etnicitet uppger 11 procent att de ser det som något negativt. 33 procent ser förortssvenska som något negativt.

Källa: Järvaveckan

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen