Hem
Alexander Jubell, Karin Lithman och Elle Kari Bergenrud. ( Emmalisa Pauly/Malmö stadsteater)

Cyrano de Bergerac på svenskt folkbibliotek

När Malmö stadsteater sätter upp Cyrano de Bergerac är ramhandlingen placerad på ett folkbibliotek från 1950-talet.

Det är ett uppslag som roar och sätter en komplicerande ram kring titelrollen , skriver Barbro Westling i Aftonbladet. Däremot vänder hon sig mot att både kläder och scenografi har ett överdrivet bok- och papperstema. ”Vi behöver knappast påminnas om att vi befinner oss i böckernas värld”, skriver hon.

Theresa Benér skriver i SvD att Johannes Schmids regi lägger en lätt ironiserande stilisering i replikföringen och att bild och ljud ger ett modernt och sammansatt scenspråk som balanserar de verbala utsvävningarna.

De komiska inslagen faller lite platt tycker Sydsvenskans Oline Stig som påpekar att det kan bero på den lilla publiken som sitter utspridd.

”När ett gäng figurer i märkliga hattar som ska föreställa poeter kravlar över scenen undrar jag bara varför. Ingen skrattar”, skriver hon och påpekar att allvaret räcker för att bli road.

Om recensionssvepen

Varje helg tipsar Omni-redaktionen om de mest aktuella filmerna, tv-serierna, musiken, böckerna och mycket mer från hela världen. Genre kan variera från vecka till vecka.

Om Omni-helg

Recensionssvepen är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner, intervjuer och långläsning som publiceras varje helg.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen