Hem
Illustrationsbild: VW:s vd Matthias Müller presenterar konceptbilen Cedric på bilmässan i Genève 2017. (Jamie Keaten / TT / NTB Scanpix)

Dieseldom och Geely i fokus på bilmässan i Genève

Fordonsbranschen i Europa har en hel del att diskutera när man samlas för årets upplaga av bilmässan i Genève, som inleds den 8 mars. Högst upp på listan över samtalspunkter finns den tyska dieseldomen och Geely-grundaren Li Shufus köp av Daimler, skriver TT.

Tidigare i veckan gav en tysk domstol klartecken för miljözoner i landets storstäder, vilket i praktiken kommer att påverka alla de biljättar som ställer ut på mässan i Genève, enligt nyhetsbyrån.

Vad gäller Geelys shoppingrundor så konstaterar nyhetsbyrån att branschen troligen kommer att få spekulera om motiven på egen hand, eftersom Li Shufu inte kommer att finnas på plats.

De flesta stora nyheterna från branschen väntas egentligen först nästa år, då flera av tillverkarna lovat att visa upp renodlade elbilar. Men en del väntas även i år, bland annat Audi A6, BMW X4 samt Volkswagens helt självkörande elbil ID Vizzion.

bakgrund
 
Geneva Motor Show
Wikipedia (en)
The International Geneva Motor Show (French: Salon international de l'automobile) is an annual auto show held in March in the Swiss city of Geneva. The show is hosted at the Palexpo, a convention centre located next to the Geneva Cointrin International Airport. The Salon is organised by the Organisation Internationale des Constructeurs d'Automobiles, and is considered an important major international auto show. First held in 1905, the Salon has hosted almost all major internal combustion engined models in the history of the automobile, along with benzene- and steam-powered cars from the beginning of the century. Exotic supercars often steal the spotlight during their debuts at the show. Prototypes, new equipment, technical breakthroughs, international partnerships, as well as political and social debates, have been announced at the exhibition. The show is regarded as a level playing field for the world's automakers, aided by the fact Switzerland lacks an auto industry of its own.

Läs även

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen