Hem
Göran Greider. (Janerik Henriksson/TT)

Greider anklagas för att killgissa i essäer om musik

”Varifrån kommer musiken?” frågade sig Ingmar Bergman i ett omtalat sommarprat 2004. Skribenten Göran Greider försöker ge ett svar i sin nya essäbok om musik. Recensenterna är kluvna i sina omdömen.

DN:s Johanna Paulsson är inte imponerad över det stora jag-fokuset i ”Härifrån kommer musiken”. Greider skriver i en ”i princip uteslutande manlig genre”, skriver hon.

”Den kännetecknas av förnumstiga personliga associationer – vi kan kalla det killgissningar – där den egna perceptionsförmågan står i centrum snarare än musiken som sådan.”

Andres Lokko tycker att Greiders perspektiv på musik behövs, skriver han i sin recension i SvD.

”Man läser Greiders tankar om och kring musik av samma skäl som han själv lyssnar på den: att för en stund få förlora sig i något oförklarligt.”

Om recensionssvepen

Varje helg tipsar Omni-redaktionen om de mest aktuella filmerna, tv-serierna, musiken, böckerna och mycket mer från hela världen. Genre kan variera från vecka till vecka.

Om Omni-helg

Recensionssvepen är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner och intervjuer som publiceras varje helg.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen