Greider anklagas för att killgissa i essäer om musik
”Varifrån kommer musiken?” frågade sig Ingmar Bergman i ett omtalat sommarprat 2004. Skribenten Göran Greider försöker ge ett svar i sin nya essäbok om musik. Recensenterna är kluvna i sina omdömen.
DN:s Johanna Paulsson är inte imponerad över det stora jag-fokuset i ”Härifrån kommer musiken”. Greider skriver i en ”i princip uteslutande manlig genre”, skriver hon.
”Den kännetecknas av förnumstiga personliga associationer – vi kan kalla det killgissningar – där den egna perceptionsförmågan står i centrum snarare än musiken som sådan.”
Andres Lokko tycker att Greiders perspektiv på musik behövs, skriver han i sin recension i SvD.
”Man läser Greiders tankar om och kring musik av samma skäl som han själv lyssnar på den: att för en stund få förlora sig i något oförklarligt.”
Om recensionssvepen
Varje helg tipsar Omni-redaktionen om de mest aktuella filmerna, tv-serierna, musiken, böckerna och mycket mer från hela världen. Genre kan variera från vecka till vecka.
Om Omni-helg
Recensionssvepen är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner och intervjuer som publiceras varje helg.