Hellström-musikal splittrar kritiker: ”Svängigt och soft”
Göteborgsoperans Håkan Hellström-musikal ”Kärlek skonar ingen” får både ris och ros från recensenterna efter förra helgens premiär. En som imponerats är SvD:s Dan Backman som kallar den ”musikaliskt briljant”.
Operan har lyckats bättre än skaparna av biofilmen ”Känn ingen sorg” från 2013, skriver han. Ibland är det ”förvirrande mycket folk” på scen men det finns en ”uppsjö säkra sångare”, menar Backman.
”Det är omväxlande svängigt och soft och blir till ett bevis för att Håkan-låtarna (varav två är nyskrivna) klarar sig på egen hand.”
Aftonbladets Jan-Olov Andersson är av en annan åsikt. Musiken i operan förlorar på alla plan jämfört med filmen från 2013 och alla låtar klär inte lika bra när en orkester står bakom. Andersson ger musikalen en trea i betyg och anser att musiken inte riktigt lyfter.
Johanna Paulsson i DN lyfter fram fina sång- och skådespelarinsatser och tycks på det hela vara nöjd med vad hon har sett.
”Det är svårt att tänka sig en mer färgsprakande och publikfriande omstart efter en långvarig coronaträda.”
Om recensionssvepen
Varje helg tipsar Omni-redaktionen om de mest aktuella filmerna, tv-serierna, musiken, böckerna och mycket mer från hela världen. Genre kan variera från vecka till vecka.
Om Omni-helg
Recensionssvepen är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner, intervjuer och långläsning som publiceras varje helg.