Hemelektroniken blir mer hållbar – men räcker det?
En hel del görs, men det är fortfarande lång väg kvar att vandra. Så sammanfattar The Guardian situationen med konsumentelektronik ur ett hållbarhetsperspektiv.
I artikeln konstaterar man att det gjorts stora framsteg på området under de senaste åren.
Det som har skett är att de stora hemelektroniktillverkarna har insett vikten av hållbar tillverkning både ur miljösynpunkt och ur ett strikt kommersiellt perspektiv. Både konsumenterna och investerarna ställer hårdare krav, helt enkelt.
Apple är ett exempel. Nästan samtliga Ipad-enheter och de flesta av företagets datorer tillverkas idag helt i återvunnen aluminium. Googles Pixel 6-telefoner likaså. Och flera av Amazons surfplattor och Echo-enheter är tillverkade i återvunnen plast. Samsungs nya flaggskeppstelefoner i Galaxy S22-serien är till stora delar tillverkade i återvunnen plast från kvarlämnade fiskenät, som är ett stort miljöproblem i världshaven.
Många av de stora techbolagen erbjuder nu mer även återvinning av produkterna man säljer, konstaterar The Guardian.
En annan aspekt av det hela är att många elektroniktillverkare nu har börjat göra sina produkter enklare att reparera. Här går det långsamt framåt, men det blir trots allt bättre. Och butiker som säljer renoverade äldre telefoner, surfplattor och datorer har börjat växa i popularitet. Det här har gjort att livslängden för vissa typer av teknik förlängts avsevärt.
I de fall där det produkterna innehåller någon form av mer avancerad mjukvara så har tillverkarna dessutom börjat lova uppdateringar och stöd under längre tidsspann än tidigare, något som innebär att mjukvarukänsliga produkter som till exempel smartphones inte åldras lika snabbat. Det går i de flesta fall att lita på att en telefon eller dator som man köper idag kommer att fungera lika bra och vara lika säker att använda även om tre, fyra eller rent av fem år.
Lite sämre ställt är det med transparensen kring tillverkningsprocesser och vilken miljöpåverkan företagens verksamhet har, men många större företag har börjat publicera rapporter som åtminstone visar en del av sanningen.
Protocol skriver i en artikel på temat ”grön hemelektronik” om gamingtillbehörsjätten Razer, som vill förse sina produkter med en informationsruta i stil med hur innehållsförteckningen på matvaror ser ut, men där man istället visar vilket koldioxidavtryck företagets produkter lämnar.
Även Google har börjat publicera utförliga rapporter om klimatavtrycket som företagets hårdvara har. Tanken är att man ska utbilda konsumenterna samtidigt som själva insamlingen av all data leder till att man som organisation omprövar hur man tillverkar sina produkter.
– Vi lär oss var det bränner till och var möjligheterna att åstadkomma förändring finns, säger Anna Meegan som är hållbarhetschef vid Googles hårdvarudivision.
Amazon är ett annat företag som har högt satta mål när det handlar om användningen av återvunnet material, bland annat i förpackningarna som produkterna levereras i.
– Men material som kanske låter mer hållbara är inte alltid mer hållbara. Vi måste vara väldigt försiktiga, säger Rachel Praetorius som är hållbarhetschef på Amazons hårdvarudivision till Protocol.
Detta är Omni Passion
Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.
Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till olivia.wikstrom@schibsted.com.