Michael Sohn / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
Ekonomi

Huawei-konflikt avslöjar att EU släpar efter i 5G-racet

Konflikten mellan USA och kinesiska teknikjätten Huawei avslöjar att Europa inte ligger i framkant i utvecklingen av femte generationens mobiltelefoni, 5G. Det skriver Bloomberg.

Neil Campling, analytiker vid Mirabaud Securities i London, säger till nyhetsbyrån att Europa riskerar att halka efter ytterligare när USA nu pressar på om ett förbud av den kinesiska tekniken.

Bloomberg lyfter att det bara var ett år sedan som Huawei gav brittiska premiärministern Theresa May ett löfte värt miljarder. May, som sökte stöd i Kina inför det brittiska EU-utträdet, lovades att Storbritannien skulle ”hållas i den absoluta framkanten i digitaliseringens era”.

Läs även

Toppnyheter

Coronaviruset Smittan i Sverige
Illustrationsbilder.  TT
Coronaviruset Smittan i Sverige

Utländska turister flockas i Sverige trots pandemin

Semestersugna tyskar och danskar har börjat turista i Sverige igen – trots rådande virusutbrott. På till exempel Ystad saltsjöbad i Skåne, som Aftonbladet besökt, vittnar personalen om mellan 10 och 20 danska par om dagen.

Ett av dem är Helen Kuhre och hennes man. Hon säger till tidningen att vännerna i hemlandet inte gillar att de åker till Sverige.

– Men ni är försiktiga så det känns tryggt.

Hon tycker att Sverige haft en bättre strategi och önskar sig mer frihet även i Danmark.

1 tim
Anders Tegnell på pressträff.  Pontus Lundahl/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Folkhälsomyndigheten går emot egna regler om insyn

Sedan coronavirusets utbrott i Sverige har Folkhälsomyndigheten frångått sina egna rutiner och håller minnesanteckningar från centrala möten hemliga, rapporterar Ekot.

I ett mejl från myndigheten framgår att inga minnesanteckningar från de möten som hålls med landets smittskyddsläkare varje vecka har expedierats efter den 17 mars – därmed har de heller inte blivit allmänna handlingar.

Orsaken till beslutet är enligt flera av smittskyddsläkarna en oro för att man inte skulle kunna tala fritt annars.

– Om det man vill stöta och blöta blir förstasidesnyhet så är det ju risk att man hittar andra sätt för att stämma av, säger Inger av Rosen som arbetar med smittskyddssamordning på Folkhälsomyndigheten.

5 tim
Läs mer om Coronaviruset
Illustrationsbild/Jonas Sjöstedt.  TT
Debatten om las

V: ”Värsta angreppet på löntagare på årtionden”

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt attackerar ännu en gång den las-utredning som under måndagen ska presenteras. I ett Twitterinlägg skriver han att förslagen är ”ensidiga och extrema” och kallar dem ”det värsta angreppet på löntagarnas rättigheter på årtionden”.

Den nya las-utredningen innehåller bland annat förslag om nya regler vid uppsägningar. Några av förslagen tros vara att fem personer ska få undantas från turordningsreglerna i stället för två och att det inte ska gå att ogiltigförklara uppsägningar på mindre arbetsplatser, enligt Ekot.

33 min
Jonas Sjöstedt/Anders W Jonsson.  TT
undefined

”V bedriver hatkampanj mot alla småföretagare”

Opinion Vänstern bedriver en hatkampanj mot Sveriges småföretagare, skriver Centerpartiets vikarierande partiledare Anders W Jonsson i en debattartikel apropå den las-utredning som ska presenteras under måndagen.

Tillsammans med partiets arbetsmarknadspolitiske talesperson Martin Ådahl skriver han i Aftonbladet att vänsterns retorik är ”ett påhopp på alla människor som tar stora risker och ofta sätter hela sin privatekonomi på spel för att bygga upp företag och skapa arbetstillfällen”. De menar att det är en myt att anställningstryggheten bara ligger i turordningsreglerna.

1 tim
Eva Nordmark.  Ali Lorestani/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Omdebatterad utredning lämnas till regeringen i dag

Regeringens omdebatterade las-utredning lämnas över till arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) i dag, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Facket vill att utredningen om las, lagen om anställningsskydd, skrotas eller läggs på is, men enligt Liberalernas arbetsmarknadspolitiska talesperson Gulan Avci kommer den att skickas ut på remiss omgående.

Delar av utredningen har läckt och några av de förslag som är kända är fler undantag från turordningsreglerna och lättare att sparka anställda. Vänsterpartiet har hotat att fälla regeringen för förslagen.

4 tim
Läs mer om Debatten om las
Sörjande vid olycksplatsen.  Mats Andersson / TT / TT NYHETSBYRÅN
Dödsolyckan utanför Sundsvall

Stort behov av stöd efter olyckan – lektioner ställs in

Det finns ett stort behov av att mötas och vara tillsammans efter trafikolyckan utanför Sundsvall i helgen, där fyra 16-åriga pojkar dog. Det säger Åsa Jeftsen som är verksamhetschef på en skola utanför Sundsvall till SVT.

– Det såg vi redan i går när vi öppnade skolan och många ungdomar och vårdnadshavare kom.

I morse ställdes alla lektioner in på grundskolan och klasserna träffades i stället med sina mentorer för att prata om det som hänt.

Två personer under 20 år vårdas fortfarande med livshotande respektive allvarliga skador efter olyckan.

28 min
Singelolycka vid Sörfors strax utanför Sundsvall natten mot söndagen. Mats Andersson / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Flera kyrkor hålls öppna efter svåra bilolyckan

Kyrkor kommer att hålla extra öppet på grund av den svåra bilolyckan där fyra 16-åriga pojkar dog och ytterligare två personer skadades svårt, skriver ST.

I centrala Sundsvall håller Gustav Adolfs kyrka öppen mellan 12.00 och 19.00 på måndagen för musik och ljuständning. Kyrkan kommer även att ha personal på plats för dem som vill prata om det som skett.

Singelolyckan inträffade utanför Sundsvall under natten till söndagen.

Igår 15:13
Fyra 16-åriga pojkar dog i den svåra singelolyckan utanför Sundsvall.  Mats Andersson / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Rektorn på skolan där två av pojkarna gick: ”Tragedi”

Högstadieskolan där två av pojkarna som dog i nattens svåra trafikolycka gick har under söndagen hållit extra öppet för elever och vårdnadshavare, skriver Aftonbladet.

Enligt skolans rektor Jennie Stadling Wilsson är skolans krisgrupp sammankallad och man har en plan för hur eleverna ska tas emot efter helgen.

”Det är en tragisk olycka och en stor tragedi som skett i dag. Våra tankar går till de anhöriga”, skriver rektorn i ett sms till tidningen.

Igår 17:12
Läs mer om Dödsolyckan utanför Sundsvall
Coronaviruset Svenska åtgärderna
Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni. Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Svenska åtgärderna

Sabuni: Regeringen har inte gjort tillräckligt för att följa coronastrategin

L-ledaren Nyamko Sabuni kritiserar regeringen för att inte ha gjort tillräckligt för att följa den svenska coronastrategin, säger hon i SVT:s Morgonstudion.

Sabuni anser att den strategi som Folkhälsomyndigheten rekommenderat med att isolera äldre och satsa på en kontrollerad smittspridning i stället för att stänga ner samhället är bra.

– Däremot är jag inte fullt ut nöjd med vilka åtgärder regeringen eventuellt har vidtagit för att vi ska leva upp till den här strategin, säger hon och framhåller att man inte lyckats isolera äldre.

L-ledaren vill se en politisk samordning för att strategin ska kunna implementeras.

2 tim
Gunnar Hökmark (M), socialminister Lena hallengren (S) och SD-ledaren Jimmie Åkesson.  TT
undefined

Kritiken mot regeringen: En vilsen krishantering

Oppositionen riktar hård kritik mot regeringens hantering av coronatesterna, skriver Expressen.

I interna mejl från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, fick statssekreterare inom regeringskansliet information om att det inte finns behov av att öka provtagningen för covid-19.

– Det råder otydlighet från såväl regeringen som de ansvariga myndigheterna och det visar att regeringen inte har kontroll över situationen, säger SD-ledaren Jimmie Åkesson.

Även den moderate tidigare EU-parlamentarikern Gunnar Hökmark är skeptisk och menar att regeringen är ”vilse i krishanteringen”.

Igår 19:33
Illustrationsbilder.  TT
undefined

Spontanbesök görs för att stoppa permitteringsfusk

Från och med i morgon den 1 juni kommer Tillväxtverket att kunna göra oanmälda besök hos företag som ansökt om korttidspermittering, skriver DN. Syftet är att få bukt med fusket, exempelvis om man misstänker att företaget lämnat in felaktiga uppgifter och att personalen inte alls jobbar mindre.

– [Oanmälda besök] är ett av flera verktyg som vi har – men det är absolut en viktig del, säger Richard Källstrand, chef för avdelningen för kontroll på Tillväxtverket, till tidningen.

Enligt statistik från Tillväxtverket har drygt 71 000 företag ansökt om korttidspermittering hittills och närmare 63 000 ansökningar har godkänts. Enligt DN har Tillväxtverket lämnat in omkring 400 tips till polisen om misstänkt permitteringsfusk.

Igår 18:41
Läs mer om Coronaviruset
Se till att få svar på rätt frågor innan du slår till på en elbil. Shutterstock
Ägande

De fyra viktigaste frågorna när du ska köpa elbil

Funderar du på att köpa en elbil? I så fall finns det en del frågor att besvara som skiljer sig från de frågor som uppkommer i samband med ett mer klassiskt bilköp. Autotrader, Mest Motor och DN har alla tittat närmare några av de saker du bör bena ut på innan du slår till på en elbil. Vi har sammanfattat det hela i fyra viktiga punkter:

1. Hur stor räckvidd erbjuder fordonet?

Det låter kanske som en självklarhet, men att syna de här siffrorna i sömmarna ordentligt är också avgörande. En mil hit eller dit kan låta oväsentligt, men så länge laddningsstationerna inte duggar tätt i landet så kan en liten mil bli ett stort problem. Hur ser det ut lokalt där du bor? Hur ser det ut längs de sträckor du har tänkt köra? Och mot bakgrund av det: Har du tid att stanna och ladda fordonet, om det skulle behövas?

2. Håll koll på kostnaderna

Att en elbil är billigare i längden än en bil med förbränningsmotor är de flesta överens om. Men det är förstås inte gratis att ha en elbil. Även elbilar har rörliga delar som slits och även elbilar måste in på service emellanåt. Glöm inte att kontrollera priser på reservdelar och ifall det finns verkstäder som kan åtgärda problem med ditt elfordon. Räkna även med en ökad åtgång på hushållsel.

3. Kontrollera garantin

Trots att elbilar har funnits på marknaden ett tag vid det här laget, så handlar det trots allt om relativt ny teknik. Att hålla koll på vilka garantier som bilen omfattas av är därför viktigt. Inte minst batterigarantin kan vara värd att se över lite extra.

4. Passar elbilen din livsstil?

Renodlade elbilar är inte sällan ganska kompakta jämfört med exempelvis laddhybrider eller klassiska fordon med förbränningsmotor. Har du ofta behov av att transportera saker? I så fall: Får de plats i fordonet? Och hur mycket bidrar vikten till att minska räckvidden? Tänk även på att räckvidden minskar avsevärt i vårt bistra vinterklimat.

5 tim
Unga kvinnor i storstaden gillar privatleasing.  Shutterstock
Ägande

Unga kvinnor i storstäder privatleasar mest

Ungefär var tredje privatregistrerad bil är i dag är en leasingbil. Privatleasing har på kort tid blivit ett populärt alternativ till att äga sin bil, och snabbast växer företeelsen bland unga storstadsbor. Det visar statistik från Trafikanalys.

Det handlar om både gifta par, sambos och ensamstående som tjänar en bit över snittet, och att leasa sin bil är dessutom en aning vanligare bland kvinnor än bland män, skriver tidningen Mitt i.

En av anledningarna till att privatleasingen ökar som ofta lyfts fram är att man inte nödvändigtvis behöver någon kontantinsats för att skaffa ett leasingavtal. Det lockar många som saknar ett välfyllt sparkonto eller hellre vill använda pengarna till annat. En mer överskådlig månadskostnad och att service ofta ingår är en annan faktor som bidrar till att konceptet vunnit mark.

Andelen privatleasade bilar i Sverige har ökat drastiskt under det senaste decenniet. 2009 låg siffran på bara tre procent, medan siffror från 2018 visar att andelen privatregistrerade bilar till 37 procent utgjordes av privatleasingbilar, skriver Teknikens Värld.

I Stockholm, Göteborg och Malmö är privatleasing vanligast, medan företeelsen är mest sällsynt i Norrbotten och Jämtland, skriver Expressen.

Den vanligaste biltypen som leasas är en liten bensindriven bil. Anledningen till att leasingbilar ofta är något mindre än bilar som köps kan enligt Trafikanalys vara att svenskar som väljer privatleasing är lite yngre och ofta inte har barn. Man har därför inget behov av en större bil. Att bensin är mer populärt än diesel tros vara en följd av att privatleasing är vanligare i storstäderna, som har miljözoner.

5 tim
En bilpool kan vara ett bra alternativ till att äga en bil.  Shutterstock
Ägande

Istället för att äga – så fungerar en bilpool

Bilpooler är ett koncept som har blivit allt mer populärt i svenska storstäder med åren. Det hela går ut på att man mot en månatlig kostnad får tillgång till en flotta med bilar via en app. Men hur fungerar det här rent praktiskt? Sajten Allt om Motor har tittat närmare på den saken.

Bakgrunden till att bilpooler blivit populära är att många människor inte har nytta av en bil under särskilt många av dygnets timmar. En genomsnittlig bil i Europa står parkerad 92 procent av tiden. Åtta procent av tiden som bilen rullar går dessutom åt till att leta parkering. Att ett större sällskap delar på en bilflotta låter med andra ord som en vettig lösning.

Sajten Hallå Konsument skriver att det framför allt kan vara intressant för den som kör mindre än 1 000 mil per år att vara medlem i en bilpool, av den enkla anledningen att det då blir lönsamt. Man framhåller även andra fördelar, bland annat att man inte behöver leta parkeringsplats och att man ofta kan välja mer miljövänliga bilmodeller.

Det vanligaste upplägget är att man både betalar en månadsavgift och en rörlig kostnad för tid och tillryggalagd sträcka. Ofta används en app för bokningar. Det finns tre typer av bilpooler: stationära, stationsbaserade och friflytande. Stationära och stationsbaserade bilpooler – där bilarna hämtas och lämnas på specifika platser – är än så länge vanligast, skriver Sydsvenskan.

En bilpool ska enligt Allt om Motor passa bäst för den som använder bil mellan en gång i månaden och ett par gånger i veckan. Fördelen är att man slipper tänka på kostnader som försäkring, skatt och annat, liksom att man inte behöver tvätta och byta däck. Att många bilpooler dessutom har egna p-platser är en annan fördel.

På minuskontot kan man framför allt notera att det inte alltid finns en bil tillgänglig när man har behov av en. En annan aspekt är att bilpoolens bilar kan vara dyrare när det handlar om längre resor än vad en klassisk hyrbil blir.

Månadsavgifterna kan variera kraftigt och vissa bilpooler har många och komplicerade system med avgifter på allt mellan 120 och 1 000 kronor.

5 tim
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande