Hem
Illustrationsbild. (PONTUS LUNDAHL / TT / TT NYHETSBYRÅN)

I dag införs nya bensinen – alla bilar klarar inte skiftet

I dag blir E10 Sveriges nya standardbensin. Drivmedlet innehåller dubbelt så mycket etanol som den 95-oktaniga bensinen, men det finns ett antal bilmodeller som avråds från att köra på E10. Det skriver TT.

Det handlar framför allt om äldre bilmodeller, säger branschorganisationen Bil Swedens tekniske chef Anders Norén till nyhetsbyrån.

– Vad man är rädd för är att gummislangar och packningar ska åldras snabbare. Sedan är det vissa lättmetaller som kan ta stryk, säger han.

Enligt organisationens sammanställning rör det sig om omkring 130 000 bilar i Sverige som avråds från att köra på E10.

bakgrund
 
E10
Wikipedia (sv)
E10, bränsle som består av 10 procent etanol och 90 procent bensin. De flesta bensinmotorer klarar en högre inblandning av etanol än 5 procent, men inte alla och inte alla packningar, slangar etc. Undersökningar i Tyskland har dock visat att 99 % av de bensindrivna bilar som är i trafik kan använda E10. Vidare påstås den högre etanolinblandningen gör att motorerna slits i förtid. Ett problem när man byter från bensin till etanol är att med mer etanol löses smuts i tanken upp, vilket sätter igen bränslesystemet. Det lägre energiinnehållet i etanol gör att bränsleförbrukningen blir aningen högre vid högre etanolinblandning. Delvis kan detta kompenseras av att oktantalet blir lite högre. Listan över bilmodeller som kan tankas med 95 E10 förändras också med tiden. När bränslet infördes och blyfri 95 avskaffades i Finland, trefaldigades försäljningen av 98-oktanig bensin, som fortfarande får innehålla 5 procent etanol (98 E5). Inte heller i Tyskland är 95 E10 så populärt, och övergår allt för många till 98-oktanig bensin försvinner miljövinsten. Bränslets låga popularitet har gjort att lanseringen i Sverige skjutits upp. En anledning till att E10 inte slagit igenom i Sverige är att E85 finns tillgängligt på de allra flesta stationer och andelen förnybart bränsle därför ändå är relativt hög. Bilar som är konstruerade för E85 kan givetvis även köras på E10. All 95-oktanig bensin som säljs i Sverige har minst 5% etanolinblandning, vilket gör att karburatorsprit inte längre behöver tillsättas. Enligt allt fler rapporter är inte bränslen som etanol bra för miljön, till följd av vad som kallas ILUC (Indirect land-use change).
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen