Hem
Illustrationsbild. (Annika Byrde / TT NYHETSBYRÅN)

”E10 gör större nytta här och nu än alla elbilar tillsammans”

Att E10 introduceras som ny standardbensin i Sverige i dag är ett viktigt steg mot ökad klimatnytta. Det säger Johan Andersson, vd på branschorganisationen Drivkraft Sverige, till SVT Nyheter.

Han menar att det i dagsläget finns relativt få el- och hybridbilar ute på vägarna, därför har dessa ännu inte lika stor inverkan på klimatet som att blanda i etanol i bensinen.

– Här och nu gör det större klimatnytta att vi använder E10 än alla elbilar tillsammans, säger han.

bakgrund
 
E10
Wikipedia (sv)
E10, bränsle som består av 10 procent etanol och 90 procent bensin. De flesta bensinmotorer klarar en högre inblandning av etanol än 5 procent, men inte alla och inte alla packningar, slangar etc. Undersökningar i Tyskland har dock visat att 99 % av de bensindrivna bilar som är i trafik kan använda E10. Vidare påstås den högre etanolinblandningen gör att motorerna slits i förtid. Ett problem när man byter från bensin till etanol är att med mer etanol löses smuts i tanken upp, vilket sätter igen bränslesystemet. Det lägre energiinnehållet i etanol gör att bränsleförbrukningen blir aningen högre vid högre etanolinblandning. Delvis kan detta kompenseras av att oktantalet blir lite högre. Listan över bilmodeller som kan tankas med 95 E10 förändras också med tiden. När bränslet infördes och blyfri 95 avskaffades i Finland, trefaldigades försäljningen av 98-oktanig bensin, som fortfarande får innehålla 5 procent etanol (98 E5). Inte heller i Tyskland är 95 E10 så populärt, och övergår allt för många till 98-oktanig bensin försvinner miljövinsten. Bränslets låga popularitet har gjort att lanseringen i Sverige skjutits upp. En anledning till att E10 inte slagit igenom i Sverige är att E85 finns tillgängligt på de allra flesta stationer och andelen förnybart bränsle därför ändå är relativt hög. Bilar som är konstruerade för E85 kan givetvis även köras på E10. All 95-oktanig bensin som säljs i Sverige har minst 5% etanolinblandning, vilket gör att karburatorsprit inte längre behöver tillsättas. Enligt allt fler rapporter är inte bränslen som etanol bra för miljön, till följd av vad som kallas ILUC (Indirect land-use change).
bakgrund
 
Drivkraft Sverige
Wikipedia (sv)
Drivkraft Sverige som fram till 2020 hette Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI) är en medlemsfinansierad branschorganisation för drivmedels- bränsle- bitumen- och smörjmedelsbolagen i Sverige. Bland medlemmarna 2015 finns Nynas, OKQ8, Preem, St1, Lantmännen och Statoil.Till organisationen hör SPI Miljösaneringsfond, SPBI Service AB och Släckmedelscentralen.Organisationens uppgift är bland annat att kunna företräda branschen gentemot samhället och stat, kommun och landsting och att informera och bedriva opinionsbildning, bland annat i frågor som rör drivmedel och transporter. VD (2015) är Ulf Svahn. Styrelseordförande är Ewa Björling. SPBI har bland annat medverkat vid Almedalsveckan.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen