Hem
Illustrationsbild. (Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Veteranbilar klarar inte E10: ”Skittråkigt”

En rad bilmodeller klarar inte av den nya E10-bensinen, som är utblandad med 10 procent etanol. Det handlar främst om gamla veteranbilar.

Skövde Nyheter har talat med Klas Hermansson, ordförande i veteranbilsföreningen Nasco Yankees i Falköping. Han tycker att det ur miljösynpunkt är bra att införa E10.

– Men det är skittråkigt för bilhobbyn. Den här grejen drabbar hela kulturen, säger han till tidningen.

Samtidigt räknar experter med att bensinpriset stiger de kommande åren efter förändringen. Enligt Riksförbundet M Sverige – tidigare Motormännen – kan bensinen bli 3 kronor dyrare per liter fram till år 2030, skriver Ttela.

Men, poängterar vd Caroline Drabe, prognosen är osäker.

– Många bilägare kommer att ha bytt ut sin bil med förbränningsmotor till dess, sa hon till GP tidigare i år.

Läs mer

bakgrund
 
E10
Wikipedia (sv)
E10, bränsle som består av 10 procent etanol och 90 procent bensin. De flesta bensinmotorer klarar en högre inblandning av etanol än 5 procent, men inte alla och inte alla packningar, slangar etc. Undersökningar i Tyskland har dock visat att 99 % av de bensindrivna bilar som är i trafik kan använda E10. Vidare påstås den högre etanolinblandningen gör att motorerna slits i förtid. Ett problem när man byter från bensin till etanol är att med mer etanol löses smuts i tanken upp, vilket sätter igen bränslesystemet. Det lägre energiinnehållet i etanol gör att bränsleförbrukningen blir aningen högre vid högre etanolinblandning. Delvis kan detta kompenseras av att oktantalet blir lite högre. Listan över bilmodeller som kan tankas med 95 E10 förändras också med tiden. När bränslet infördes och blyfri 95 avskaffades i Finland, trefaldigades försäljningen av 98-oktanig bensin, som fortfarande får innehålla 5 procent etanol (98 E5). Inte heller i Tyskland är 95 E10 så populärt, och övergår allt för många till 98-oktanig bensin försvinner miljövinsten. Bränslets låga popularitet har gjort att lanseringen i Sverige skjutits upp. En anledning till att E10 inte slagit igenom i Sverige är att E85 finns tillgängligt på de allra flesta stationer och andelen förnybart bränsle därför ändå är relativt hög. Bilar som är konstruerade för E85 kan givetvis även köras på E10. All 95-oktanig bensin som säljs i Sverige har minst 5% etanolinblandning, vilket gör att karburatorsprit inte längre behöver tillsättas. Enligt allt fler rapporter är inte bränslen som etanol bra för miljön, till följd av vad som kallas ILUC (Indirect land-use change).
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen