Irans utrikesminister Abbas Araghchi. (Fabrice Coffrini /AP/TT / AP)

Iran förnekar framsteg i kärnsamtalen: Inte överens

Iran förnekar att man enats om eller ens diskuterat landets kärnenergiprogram under söndagens samtal med USA i Schweiz. Det uppger Esmaeil Baghaei, talesperson för Irans utrikesdepartement, enligt Reuters.

USA:s vicepresident JD Vance sa tidigare på måndagen att framsteg hade gjorts i frågan om Irans kärnenergiprogram och att landet gått med på att åter släppa in Internationella atomenergiorganet IAEA:s inspektörer.

– Irans samarbete med IAEA kommer att fortsätta enligt nuvarande rutiner, förutsatt att det godkänns av det iranska parlamentet och i enlighet med beslut från det högsta nationella säkerhetsrådet, säger Esmaeil Baghaei.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen