Israels ambassadör til USA Yechiel Leiter och Libanons ambassadör Nada Hamadeh undertecknade avtalet, här tillsammans med USA:s utrikesminister Marco Rubio och tjänstemän i Vita huset den 26 juni 2026. (Kevin Wolf /AP/TT)

Libanon och Israel sluter avtal efter USA-medling

Libanon, Israel och USA har undertecknat ett ramavtal som ska leda till fred. Det rapporterar AFP.

USA har fungerat som medlare mellan Israel och Libanon under fyra dagars förhandlingar, uppger utrikesminister Marco Rubio.

”Ett historiskt avtal som bereder väg för en större, bredare och mer varaktig fred mellan de här två länderna”, skriver Al Jazeeras analytiker Manuel Rapalo.

Även Marco Rubio uttrycker det som ett ”första steg” mot fred, enligt AP.

Enligt avtalet ska Israel dra sig tillbaka först från de områden man intagit norr om Litanifloden, och sedan söder om Litanifloden, skriver CNN. De ska ersättas av libanesiska styrkor, som ska avväpna Hizbollah.

Israels premiärminister Benjamin Netanyahu har tidigare sagt att han inte tänker dra sig tillbaka från den så kallade buffertzonen i södra Libanon ”så länge jag är premiärminister”, enligt Haaretz.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen