Hem

M-sidan ligger strax bakom med tio dagar till val: ”Varje röst kommer att bli viktig”

Ulf Kristersson eller Magdalena Andersson – vem blir statsminister efter valet? (TT)

Med tio dagar till valet är det mycket jämnt mellan de två huvudsakliga regeringsalternativen. Det visar Omnipoll, Omnis sammanvägning av 23 opinionsmätningar i augusti.

S-sidan samlar 49,5 procent av rösterna, mot M-sidans 48,9.

– Varje röst kommer att bli viktig i det här läget, säger Angelica Cöster, analytiker på Demoskop.

Sverige går mot ännu ett dramatiskt val. Enligt Omnipoll, som är Omnis och Demoskops sammanvägning av samtliga opinionsmätningar av väljarstödet, har högersidan närmat sig den senaste veckan. Nu skiljer bara 0,6 procentenheter.

– Valets rysare blir helt klart vilken sida som får majoritet – Magdalena Anderssons eller Ulf Kristerssons? I nuläget finns det ingen tydlig vinnare mellan höger- och vänsterblocket, säger Demoskops analytiker Angelica Cöster.

En nyckel för partierna i valrörelsens slutspurt blir att locka över osäkra väljare. Väljarrörligheten inom svensk politik har ökat mycket över tid. Fler byter helt enkelt parti. Men de flesta obestämda väljarna byter ändå till ett parti som ligger nära ideologiskt.

– Det är inte så vanligt att man byter över blockgränsen, säger Cöster.

Helt avgörande för respektive sida blir förstås att alla partier klarar fyraprocentsspärren. Miljöpartiet får 5,2 och Liberalerna får 5,3 procent i Omnipoll – till synes en bra bit över spärren. Men Cöster menar att stödröster kan försvinna om väljarna upplever att partiet i fråga redan är säkert.

– Därför finns en potentiell risk att småpartierna tappar stöd i slutet och att det blir spännande igen.

Omnipoll uppdateras varje gång en ny mätning publiceras. Ta del av den senaste sammanvägningen nedan.

Opinionsläget 1 september

Stödet för tänkbara regeringsunderlag

S+V+C+MP samlar 49,5 procent.

M+SD+KD+L samlar 48,9 procent.

S+M samlar 47,4 procent.

Förändring sedan valet 2018

De ingår i senaste Omnipoll

Skop, 1 september. Mätningen publicerades på Skops hemsida. Totalt 1 180 intervjuer genomfördes mellan 28 och 31 augusti. Utgör 5 procent av Omnipoll.

Ipsos, 31 augusti. Mätningen publicerades hos DN. Totalt 1 740 intervjuer genomfördes mellan 26 och 30 augusti. Utgör 6 procent av Omnipoll.

Novus, 31 augusti. Mätningen publicerades hos SVT. Totalt 1 585 intervjuer genomfördes mellan 28 och 30 augusti. Utgör 6 procent av Omnipoll.

Sentio, 30 augusti. Mätningen publicerades hos Nyheter idag. Totalt 851 intervjuer genomfördes mellan 25 och 29 augusti. Utgör 3 procent av Omnipoll.

Sifo, 30 augusti. Mätningen publicerades hos SvD. Totalt 2 002 intervjuer genomfördes mellan 27 och 29 augusti. Utgör 7 procent av Omnipoll.

Demoskop, 29 augusti. Mätningen publicerades hos Aftonbladet. Totalt 2 216 intervju genomfördes mellan 21 och 29 augusti. Utgör 7 procent av Omnipoll.

Novus, 28 augusti. Mätningen publicerades hos SVT. Totalt 1 500 intervjuer genomfördes mellan 25 och 27 augusti. Utgör 5 procent av Omnipoll.

Skop, 28 augusti. Mätningen publicerades på Skops hemsida. Totalt 1 054 intervjuer genomfördes mellan 23 och 27 augusti. Utgör 3 procent av Omnipoll.

Sifo, 27 augusti. Mätningen publicerades hos SvD. Totalt 1 964 intervjuer genomfördes mellan 24 och 26 augusti. Utgör 6 procent av Omnipoll.

Ipsos, 26 augusti. Mätningen publicerades hos DN. Totalt 1 630 intervjuer genomfördes mellan 16 och 24 augusti. Utgör 4 procent av Omnipoll.

Novus, 25 augusti. Mätningen publicerades hos SVT. Totalt 1 500 intervjuer genomfördes mellan 22 och 24 augusti. Utgör 4 procent av Omnipoll.

Sifo, 24 augusti. Mätningen publicerades hos SvD. Totalt 2 474 intervjuer genomfördes mellan 21 och 23 augusti. Utgör 7 procent av Omnipoll.

Skop, 23 augusti. Mätningen publicerades på Skops hemsida. Totalt 1 106 intervjuer genomfördes mellan 18 och 22 augusti. Utgör 3 procent av Omnipoll.

Demoskop, 23 augusti. Mätningen publicerades hos Aftonbladet. Totalt 2 222 intervjuer genomfördes mellan 16 och 21 augusti. Utgör 5 procent av Omnipoll.

Novus, 22 augusti. Mätningen publicerades hos SVT. Totalt 1 500 intervjuer genomfördes mellan 19 och 21 augusti. Utgör 4 procent av Omnipoll.

Sifo, 21 augusti. Mätningen publicerades hos SvD. Totalt 1 610 intervjuer genomfördes mellan 18 och 20 augusti. Utgör 4 procent av Omnipoll.

Sentio, 18 augusti. Mätningen publicerades hos Nyheter idag. Totalt 797 intervjuer genomfördes mellan 11 och 17 augusti. Utgör 1 procent av Omnipoll.

Sifo, 18 augusti. Mätningen publicerades hos SvD. Totalt 2 109 intervjuer genomfördes mellan 15 och 17 augusti. Utgör 4 procent av Omnipoll.

Novus, 18 augusti. Mätningen publicerades hos SVT. Totalt 2 067 intervjuer genomfördes mellan 8 och 14 augusti. Utgör 3 procent av Omnipoll.

Demoskop, 17 augusti. Mätningen publicerades hos Aftonbladet. Totalt 2 209 intervjuer genomfördes mellan 6 och 16 augusti. Utgör 3 procent av Omnipoll.

Sifo, 15 augusti. Mätningen publicerades hos SvD. Totalt 1 931 intervjuer genomfördes mellan 12 och 14 augusti. Utgör 3 procent av Omnipoll.

Sifo, 12 augusti. Mätningen publicerades hos SvD. Totalt 1 796 intervjuer genomfördes mellan 9 och 11 augusti. Utgör 2 procent av Omnipoll.

Novus, 11 augusti. Mätningen publiceras hos SVT. Totalt 1 893 intervjuer genomfördes mellan 1 och 7 augusti. Utgör 1 procent av Omnipoll.

Fram till valet genomför Kantar Sifo, Novus och Skop dagliga opinionsmätningar. Dessa bygger på ett så kallat rullande medelvärde, vilket innebär att varje väljares röst ingår i underlaget i tre raka mätningar. I Omnipoll vill vi ha ett icke överlappande urval – vi vill bara räkna varje röst en gång – och av den anledningen ingår bara var tredje mätning i sammanvägningen.

Omnipoll sammanväger alla mätningar om det svenska opinionsläget. Vi tar hänsyn till två faktorer: tid sedan mätningen genomfördes och antalet intervjuer. När nya mätningar tillkommer får äldre mätningar omedelbart mindre tyngd. Efter 30 dagar påverkar en mätning inte längre Omnipoll.

Frågor? Tankar? Reaktioner? Mejla omni.omnipoll@gmail.com.

Metodbeskrivning

Omnipoll är en sammanvägning av samtliga opinionsmätningar som genomförs av det svenska opinionsläget. Mätningar från SCB, Sifo, Novus, Ipsos, Demoskop, Sentio och Skop ingår i underlaget.

Sammanvägningen tar hänsyn till två faktorer: tid sedan mätningen genomfördes samt antalet intervjuer. En mätning har alltså som mest effekt på Omnipoll när den är helt ny, och har sedan en avtagande effekt i takt med att nya mätningar publiceras. Efter 30 dagar påverkar en mätning inte längre Omnipoll.

Det övergripande syftet är att visa vilket parti svenskarna skulle rösta på om det var val i dag. Upplägget är dynamiskt, vilket innebär att varje ny publicering av en väljarbarometer genererar en uppdaterad Omnipoll. Det innebär i praktiken att Omnipoll alltid är uppdaterad med de allra senaste opinionssiffrorna.

Opinionsinstitutet Demoskop har hjälpt Omni att ta fram modellen för sammanvägningen, som ser ut som följer:

1. Vikten för antalet intervjuer beräknas som ett tal mellan 0 och 1. Siffran visar hur tungt det enskilda institutets intervjuer väger i förhållande till det totala antalet intervjuer som för närvarande ingår i Omnipoll. En mätning med fler genomförda intervjuer kommer alltså att väga tyngre i sammanvägningen.

2. Vikten för aktualiteten beräknas som ett tal mellan 0 och 1. Siffran avgörs av tiden mellan datainsamlingen och senaste gången Omnipoll uppdaterades. Dagen för datainsamlingen är satt till den angivna fältperiodens mittersta dag. Här används linjärt avtagande vikt.

Dessa två vikter – antalet intervjuer och tiden – kombineras sedan till en totalvikt. Ju högre vikt en mätning har, desto större påverkan på Omnipoll.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen