Hem
Shutterstock

Miljölöften i reklam ökar lavinartat – svåra att förstå

Reklam som innehåller budskap om klimat, miljö och hållbarhet ökar, rapporterar DN. Samtidigt är det i princip riskfritt att använda sig av miljöargument, även om bolaget inte lever upp till det man säger.

Dessutom är miljöargument svåra för konsumenten att kontrollera, enligt Elisabeth Trotzig, reklamombudsman. Det behövs därför tydligare regler, menar hon.

– I dag är det kanske ännu svårare för en konsument att förstå på vilket sätt det är bra för miljön, säger hon till tidningen.

Annons

Så får du den bästa ekonomibevakningen:

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp. Omni Ekonomi hjälper dig att navigera i den just nu turbulenta ekonomiska verkligheten – med nyheter, analyser och handfasta råd kring din privatekonomi. Just nu får du testa Omni Ekonomi i tre månader för 99 kronor. Erbjudandet gäller även dig som har testat Omni Ekonomi tidigare.

Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons