Hem
(OLIVIER MORIN / AFP)

”Politiken måste gynna företags klimatsatsningar”

På fredagen börjar FN:s klimatavtal gälla – nu måste Sverige föra ”en politik som gynnar svenska företags klimatsatsningar med målet utsläpp nära noll år 2030”. Det skriver nätverket Hagainitiativet – som består av vd:ar för bland andra Coca-Cola Sverige, Siemens, Preem och Axfood – på DN Debatt.

I och med att jättar som Kina och USA ställt sig bakom klimatavtalet, kommer de kommersiella möjligheterna att trappa upp klimatsatsningarna öka, menar de. Nätverket föreslår flera politiska åtgärder som ska göra det enkelt för svenska företag att gå först i utvecklingen mot en fossilfri ekonomi: bland annat att arbeta för att skärpa klimatmålen i EU, att stegvis öka priset på utsläpp av växthusgaser från fossila bränslen och att satsa på klimatsmart infrastruktur.

Debattörerna

Lars Andersson, Nordenchef AkzoNobel

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Per Arfvidsson, Vice Vd Lantmännen

Pierre Decroix, vd Coca-Cola European Partner Sverige

Anders Egelrud, vd Fortum Värme

Petter Holland, vd Preem

Göran Holm, vd HKScan Sweden

Olli Kilpi, vd McDonald’s Sverige

Johan Skoglund, vd JM

Anders Strålman, koncernchef och vd Axfood

Ulf Troedsson, vd Siemens

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen