”Politiken måste gynna företags klimatsatsningar”
På fredagen börjar FN:s klimatavtal gälla – nu måste Sverige föra ”en politik som gynnar svenska företags klimatsatsningar med målet utsläpp nära noll år 2030”. Det skriver nätverket Hagainitiativet – som består av vd:ar för bland andra Coca-Cola Sverige, Siemens, Preem och Axfood – på DN Debatt.
I och med att jättar som Kina och USA ställt sig bakom klimatavtalet, kommer de kommersiella möjligheterna att trappa upp klimatsatsningarna öka, menar de. Nätverket föreslår flera politiska åtgärder som ska göra det enkelt för svenska företag att gå först i utvecklingen mot en fossilfri ekonomi: bland annat att arbeta för att skärpa klimatmålen i EU, att stegvis öka priset på utsläpp av växthusgaser från fossila bränslen och att satsa på klimatsmart infrastruktur.
Debattörerna
Lars Andersson, Nordenchef AkzoNobel
Lars Appelqvist, vd Löfbergs
Per Arfvidsson, Vice Vd Lantmännen
Pierre Decroix, vd Coca-Cola European Partner Sverige
Anders Egelrud, vd Fortum Värme
Petter Holland, vd Preem
Göran Holm, vd HKScan Sweden
Olli Kilpi, vd McDonald’s Sverige
Johan Skoglund, vd JM
Anders Strålman, koncernchef och vd Axfood
Ulf Troedsson, vd Siemens