Hem
Miljöaktivister demonstrerar mot Förbifart Stockholm. (JANERIK HENRIKSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Rädda miljön – sätt stopp för Förbifart Stockholm”

Avbryt bygget av Förbifart Stockholm, skriver nio miljöorganisationer och debattörer på Expressen Debatt. Infrastrukturprojektet blir fyra år försenat och notan höjs kraftigt.

”Det är ett gyllene tillfälle att avbryta byggandet innan ytterligare miljarder tillåts förstöra vår natur och vårt klimat ännu mer”, skriver debattörerna, som dessutom kräver att planerna på motorvägarna Östlig förbindelse och Tvärförbindelse Södertörn överges omgående.

Pengarna borde i stället läggas på att bygga ut kollektivtrafiken, spårtrafiken och cykelvägar, menar de.

Om debattörerna

Beatrice Sundberg, Naturskyddsföreningen Stockholms län

Parul Sharma, Greenpeace Sverige

Lovisa Roos, Fältbiologerna

Mikael Sundström, Jordens Vänner Sverige

Roger Bydler, Klimatriksdagen

Perikles Nalbantis, Föräldravrålet

Anders Berndes, Klimataktion Stockholm

Gertrud Brorsson, Kollektivtrafikant Stockholm

Per Ribbing, Ingenjörer för miljön

Richard Murray, Förbundet Ekoparken

Jan Strömdahl, Folkkampanjen mot kärnkraft och kärnvapen

Anders Tranberg, Stockholms Naturskyddsförening

Bo Nylén, Mälaröarnas naturskyddsförening

Ronny Fors, Nacka Naturskyddsförening

Birgitta Henriksson, Alternativ Stad

Stig Sjöstedt, Arbetsgruppen Rädda Grimstaskogen

Jan Åman, Nacka Miljövårdsråd

Claes Trygger, Djurgården-Lilla Värtans Miljöskyddsförening

Arne Johansson, Norra Järva Stadsdelsråd

Bertil Ottoson, Lovö Hembygdsförening

Christian Berggren, Professor emeritus, industriell organisation, Linköpings Universitet 

Kimberly Nicholas, Associate Professor of Sustainability Science, Lunds Universitet

Staffan Laestadius, Professor emeritus, industriell utveckling, KTH

Pella Thiel, Debattör, en av WWF:s tre miljöhjältar 2019

Birger Schlaug, Debattör och författare

Johan Ehrenberg, ETC-företagen, författare

Läs mer (5 november)

bakgrund
 
Förbifart Stockholm
Wikipedia (sv)
Förbifart Stockholm är en påbörjad ny motorvägsförbindelse för E4 genom västra Stockholm. Leden kommer att gå från dagens E 4/E 20 i Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm. Största delen av vägen, drygt 17 av 21 kilometer, föreslås gå i tunnel. Byggstarten skedde 19 augusti 2014 och öppnandet är planerat till 2026. Förbifart Stockholm ska bland annat enligt Trafikverkets projektmål knyta samman de norra och södra länsdelarna och avlasta infarterna till Stockholms centrala delar och på så sätt minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Förbifarten kommer att bli världens näst längsta tunnel i stads- respektive stadsnära miljö, efter Yamatetunneln i Tokyo. Gjorda prognoser pekar på att det kommer att köra cirka 11 000 fordon per timme i rusningstrafik och 145 000 fordon per dygn i Förbifarten. På vissa avsnitt är huvudtunneln inritad 65 meter under markytan och Mälaren. Förbifart Stockholm är en del av Trafiksatsning Stockholm.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen