Hem
Jessica Schedvin. (Jessica Schedvin)

Schedvin sågar beskedet: ”Populistisk symbolpolitik”

”Jag vill arbeta i en skolmiljö där alla elevers förmågor tas tillvara och förvaltas, inte bli ett medel i en kunskapsfabrik.” Det skriver lärarstudenten och liberala debattören Jessica Schedvin i ett debattinlägg i Dagens Arena.
Hon är väldigt kritisk till gårdagens besked och menar att det inte finns någon bäring i regeringens och Alliansens överenskommelse, som betyder att totalt 100 skolor med start 2017 ska testa att införa betyg från årskurs fyra.
”Tvärtom påverkar tidiga betyg elevers självbild negativt. Det i sin tur slår hårdast mot lågpresterande elever och elever med andra svårigheter. Forskningen är samstämmig. Betyg från årskurs fyra gynnar vare sig elever eller skolans medarbetare. Det må vara möjligt att populistisk symbolpolitik såsom denna gynnar regeringen och Alliansen, men det är irrelevant.”

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen