Analyser: Tysk bilindustri är en märklig måltavla
Donald Trump är en president som inte vill krångla till det i onödan, skriver Bloomberg Gadflys Chris Bryant efter torsdagens utspel om att ”tyskar är dåliga”. Bakgrunden är att amerikaner köper många tyska bilar medan tyskar inte köper många amerikanska. Det skapar ett amerikanskt handelsunderskott länderna emellan, och det tycker Trump är just dåligt.
”Om det har blivit ett kännetäcken för låg moral att sälja många bilar är Tyskland onekligen onda. Men Trumps mankenistiska syn på den globala fordonsindustrin är lätt att slå hål på”, skriver Bryant och slänger lite fakta i ansiktet på presidenten.
Såsom att tyska biltillverkare fyrdubblat sin produktion i USA sedan 2009, att GM haft tillgång till den tyska marknaden genom Opel utan att lyckas samt att både BMW:s och VW:s försäljning i USA sjönk i fjol.
Från ett tyskt perspektiv förstärker Trumps kommentar stereotypen av honom själv och amerikaner i stort, skriver Handelsblatts chefredaktör Andreas Kluth. ”Och så fortsätter den eviga och passionerade hatkärleken som tyskar känner för USA”, skriver han.