Cloetta rapporterar tillväxt med nästan 12 procent
Godistillverkaren Cloetta rapporterar tillväxt inom förpackade märkesvaror för andra kvartalet och har fortsatt god tillväxt inom sitt lösviktssegment.
Omsättningen för kvartalet ökade med 14,5 procent. Organiska tillväxten var 11,9 procent. Dock tyngdes andra kvartalets rörelseresultat av jämförelsestörande poster.
”Det första halvåret präglades av det fruktansvärda kriget i Ukraina, inklusive dess efterföljande konsekvenser med eskalerad kostnadsinflation och globala leveransutmaningar”, skriver vd:n Henri de Sauvage-Nolting i rapporten.
Vidare upprepar styrelsen att bolagets utdelningspolicy kvarstår, med en utdelningsgrad på 40 till 60 procent av resultatet efter skatt.
Andra kvartalet
Omsättning: 1 626 mkr
2021: 1 420 mkr
Rörelseresultat: –61 mkr
2021: 126 mkr
Rörelsemarginal: −3,8%
2021: 8,9 %
Så får du bästa ekonomibevakningen:
Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp. Omni Ekonomi hjälper dig att navigera i den just nu turbulenta ekonomiska verkligheten – med nyheter, analyser och handfasta råd kring din privatekonomi. I sommar får du testa Omni Ekonomi i tre månader för 99 kronor. Erbjudandet gäller även dig som har testat Omni Ekonomi tidigare.