Hem
Bilar i Berlin. (Michael Sohn / AP)

Förbränningsmotorn kan få leva kvar – EU uppges backa

EU-kommissionen förbereder ett undantag från reglerna om att stoppa försäljningen av förbränningsmotorer efter 2035, rapporterar Reuters som har tagit del av dokumentet. Detta görs som ett sätt att gå Tyskland till mötes.

Tyskarna har velat tillåta motorerna om så kallat elektrobränsle används, ett syntetiskt alternativ till fossila bränslen som är mer klimatvänligt. EU uppges nu vilja införa en ny fordonskategori. I praktiken kan det innebära att bilar med förbränningsmotorer får fortsätta att säljas efter 2035 om de körs med koldioxidneutrala bränslen.

För en dryg vecka sedan beskrev Politico det som att EU är på väg rakt in i ett ”inbördeskrig” kring bilindustrin och klimatutsläppen – med Tyskland och Frankrike i olika ringhörnor. Sverige tillhör länderna som inte har velat rucka på klimatmålet.

bakgrund
 
Elektrobränsle
Wikipedia (sv)
Elektrobränsle är syntetiskt framställda bränslen med vätgas och syrgas som bas, men som inte är endast vätgas och syrgas. Framför allt förknippas begreppet med metoder att framställa energirika ämnen syntetiskt ur väte och koldioxid där produkten blir metanol eller kolväteprodukter. Begreppet uppstod någon gång i mitten av 2017 och då en tydlig definition saknas så används det ofta som ett modeord i debatter. Energin som går åt för att tillverka elektrobränslen är ofta betydande i förhållande till vad som går att få ut från det, dels i själva produktionen men även att bränslet ofta förstås användas i redan ineffektiva tillämpningar såsom flygplansmotorer och förbränningsmotorer i bilar.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen