Hem
Beri Gerwise som Loella och Tove Sahlin. (Christopher Backholm)

”Hur kan de slakta den fina boken av Maria Gripe?”

Den känsliga berättelsen från Maria Gripes bok ”Pappa Pellerins dotter” försvinner i uppsättningen på Orionteatern i Stockholm, skriver Expressens Gunilla Brodrej i en recension. Anledningen: Skådespelarnas skrik, dialekter och överdrivna mimik.

”Föreställ er Karl-Oskar i ’Utvandrarna’ som Kapten Filling, om ni minns”, skriver hon och frågar sig: ”Hur kan de slakta den här fina boken?”.

I centrum av dramatiseringen av 60-talsromanen står fantasins förunderliga kraft, skriver SvD:s Karin Helander. 12-åriga Loella är utsatt för bybornas skvaller samtidigt som hon längtar efter sina föräldrar – i sin längtan låstas hon att pappan som hon aldrig träffat finns.

”Som fröken Skog säger: ’I konsten är allt möjligt. Dröm eller verklighet spelar ingen roll’.”

DN:s Pia Huss är imponerad och beskriver vissa scener som ”alldeles underbara”.

Läs recensionerna i länkarna nedan.

Om recensionssvepen

Varje helg tipsar Omni-redaktionen om de mest aktuella filmerna, tv-serierna, musiken, böckerna och mycket mer från hela världen. Genre kan variera från vecka till vecka.

Om Omni-helg

Recensionssvepen är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner och intervjuer som publiceras varje helg.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen