Hem
Arkivbild. (ERIK OLSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Huvudfokus nu på lönsamhet och Candyking”

Cloetta lyckades inte riktigt blända analytikerna med sin första delårsrapport för året. Nettoomsättningen minskade, bland annat på grund av minskad försäljning av lösviktsgodis. Dessutom hade man under kvartalet högre kostnader för försäljning och administration, något som man nu kommer sätta fokus på Det lovar den nytillträdde koncernchefen Henri de Sauvage-Nolting i en kommentar till rapporten.

Samtidigt har förvärvet av lösgodisbolaget Candyking godkänts och det är där fokus ska ligga framöver, menar han: ”Det är ett viktigt förvärv som kommer att stärka Cloetta”, skriver han.

bakgrund
 
Cloetta
Wikipedia (sv)
Cloetta AB är ett livsmedelsföretag med tillverkning av bland annat choklad, konfektyrer och nötter. Bolaget är marknadsledande i Norden, Nederländerna och Italien och har försäljning i ett 50-tal länder. Bolaget har 13 fabriker i sex länder, och huvudkontoret ligger i Kista. Bland kända produkter kan exempelvis Ahlgrens bilar, Malaco, Läkerol, Cloetta Kexchoklad, Sperlari, Jenkki, Sportlife, Red band, Polly, Center, Juleskum, Mums-mums, Plopp och Guldnougat (lanserad 1913) nämnas. År 2000 gick företaget samman med finländska Fazer-bolagens konfektyrdel för att bilda Cloetta Fazer AB, ett samarbete som upplöstes 2008. År 2012 gick företaget samman med Leaf och blev därigenom marknadsledare i Norden.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen