Hem
Arkivbild. (Solum, Stian Lysberg / TT NYHETSBYRÅN)

Cloettas resultat sjunker: ”Kvartalet var utmanande”

Godistillverkaren Cloettas nettoomsättning för andra kvartalet ökade till 1 414 miljoner kronor, jämfört med 1 221 miljoner motsvarande period förra året. Rörelseresultatet blev 90 miljoner kronor, en minskning mot förra årets 148 miljoner. Resultatet för perioden blev en förlust på 329 miljoner kronor, ned från förra årets vinst på 77 miljoner. Justerat för engångsposter blev kvartalsresultatet 115 miljoner kronor, ned från 156 miljoner motsvarande period i fjol.

Under kvartalet slutfördes köpet av Candyking och efter perioden sålde Cloetta sina dotterbolag i Italien.

– Kvartalet var utmanande både vad avser försäljning och vinstutveckling, konstaterar vd:n Henri de Sauvage-Nolting i en rapportkommentar.

bakgrund
 
Cloetta
Wikipedia (sv)
Cloetta AB är ett livsmedelsföretag med tillverkning av bland annat choklad, konfektyrer och nötter. Bolaget är marknadsledande i Norden, Nederländerna och Italien och har försäljning i ett 50-tal länder. Bolaget har 13 fabriker i sex länder, och huvudkontoret ligger i Kista. Bland kända produkter kan exempelvis Ahlgrens bilar, Malaco, Läkerol, Cloetta Kexchoklad, Sperlari, Jenkki, Sportlife, Red band, Polly, Center, Juleskum, Mums-mums, Plopp och Guldnougat (lanserad 1913) nämnas. År 2000 gick företaget samman med finländska Fazer-bolagens konfektyrdel för att bilda Cloetta Fazer AB, ett samarbete som upplöstes 2008. År 2012 gick företaget samman med Leaf och blev därigenom marknadsledare i Norden.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen