Hem

Här är elbilarna som är populärast i Sverige

Tesla har fått en smakstart på lanseringen av sin lite enklare bilmodell Model 3. Just nu är det den renodlade elbil som säljer snabbast i Sverige. Men det är inte den vanligaste elbilen i landet. På den positionen tronar nämligen Renault Zoe, som det sålts 5 784 exemplar av enligt sajten Elbilsstatistik. När det gäller laddhybrider så är det VW:s Passat GTE som fallit svenskarna mest i smaken så här långt.

Mest sålda elbilarna (antal sålda bilar i Sverige):

  1. Renault Zoe (5 784)
  2. Tesla Model 3 (5 421)
  3. Tesla Model S (5 051)
  4. Nissan Leaf (4 686)
  5. Renault Kangoo Express Z.E (2 436)
  6. BMW i3 (2 114)
  7. Tesla Model X (1 762)
  8. Kia E-Niro (1 630)
  9. VW E-Golf (1 573)
  10. Nissan E-NV200 (1 538)

Mest sålda laddhybriderna i Sverige.

  1. VW Passat GTE (13 533)
  2. Mitsubishi Outlander PHEV (12 400)
  3. Kia Optima PHEV (7 999)
  4. Volvo V60 Plug In Hybrid (6 770)
  5. Kia Niro PHEV (6 449)
  6. Volvo XC60 (4 558)
  7. Volvo XC90 (2 331)
  8. BMW 330E (2 178)
  9. Volvo V90 T8 Twin Engine (2 004)
  10. VW Golf GTE (1 880)

Sajten Mest Motor lät för ett drygt år sedan elbilsägare svara på enkät, där de fick uppge hur sannolikt det var att de skulle göra om sitt köp. Enligt den så visade sig framför allt ägare till Renault Zoe, BMW i3, Tesla Model S och Nissan Leaf vara oerhört nöjda med sina bilar.

Annons
Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen

Morgondagens bil – kontor och mötesrum på fyra hjul

Trafikstockningar kan i framtiden vara synonymt med produktivitet. Det skriver Fast Company i en artikel där man spekulerar i att självkörande bilar kommer att bli en allt vanligare kontorsplats i framtiden. När en förare inte längre behövs kan den som annars skulle ha kört bilen ägna sig åt jobbet under transporten. Samtidigt kan interiören i framtidens fordon enklare förvandlas till kontor- och mötesrum när inte ratt, pedaler och intrumentpaneler tar upp utrymme i kupén.

Uppkopplade hjärnor ska stoppa olyckor i trafiken

Du susar fram i din bil, en aning förströdd, när du i ögonvrån plötsligt anar ett annat fordon som du är på väg att krocka med. Men innan du ens har hunnit omvandla tanken till handling och greppat ratten så har din bil redan uppfattat faran och avvärjt den genom att bromsa in och styra undan. Men det är inte bilens sensorer i kombination med en algoritm som har räddat livet på dig, utan det är faktiskt du själv. Låter det konstigt? Det är det också.

Studie: Android Auto och Car Play värre än rattfylla

Att få människor att pilla på sina mobiltelefoner mindre än tidigare var en av de stora poängerna med de så kallade infotainmentlösningar för bilar som Apple och Google rullade ut för några år sedan och som går under namnen Car Play och Android Auto. Men systemen distraherar förarna i högre utsträckning än om de druckit innan de satt sig bakom ratten. Det hävdar åtminstone den oberoende trafiksäkerhetsorganisationen IAM, skriver Cnet.
Annons