Hem

Politikerna: Så ska Sverige möta klimatförändringarna

Efter den varma sommaren med stora skogsbränder och torka har frågan om klimat och miljö stigit på väljarnas agenda. MP har fått ett uppsving i opinionen medan SD menar att det är ”oseriöst” att ta politiska klimatpoäng på vädret. Omni har bett alla riksdagspartier att berätta sin hållning i en rad olika sakfrågor:

• Hur ska Sverige rustas för att undvika framtida bränder?

• Ska den nyligen införda flygskatten behållas?

Vänsterpartiet:

• V anser att utsläppen måste minskas snabbt. Partiet vill också utveckla den nya värnplikten med en möjlig civil tjänstgöring för brandbekämpning och katastrofberedskap. Därtill vill V att Sverige ska överväga att köpa in flygplan för brandbekämpning ihop med nordiska och baltiska länder som är intresserade.

• Partiet vill behålla flygskatten. Flyget måste i ökad utsträckning bära sina klimatkostnader och flygresandet minska, enligt V.

Centerpartiet:

• Den inhemska beredskapen måste bli bättre, enligt C och lyfter att lärdom måste dras av skogsbränderna i sommar och år 2014. C vill att regeringen omgående påbörjar införskaffning av ett eget nationellt brandflyg.

• Enligt C blir flyget inte grönare av den nuvarande flygskatten, bara dyrare. Partiet vill blanda in biobränsle, som man hävdar är tre gånger så effektivt per krona jämfört med att införa flygskatt.

Liberalerna:

• Mer EU-samarbete behövs för att hantera effekter av klimatförändringar och för att hjälpas åt vid bränder, enligt L. Partiet understryker att försvaret ska kunna delta i civila insatser för att bekämpa skogsbränder och att det behövs mer forskning kring produktions- och avverkningsmetoder.

• L säger nej till flygskatt på resande och vill ha en avgift på utsläpp i stället för på resande. I väntan på en europeisk skatt på flygets utsläpp vill L att fler plan ska flyga på biobränsle.

Kristdemokraterna:

• KD vill att försvaret ska kunna hjälpa till när de civila resurserna inte räcker, vid exempelvis skogsbränder. Partiet vill också att Sveriges samlade totalförsvar bör lyda under Försvarsdepartementet och att MSB ska få mandat att föra befäl över statens resurser vad gäller helikoptrar.

• Partiet avvisar förslaget om flygskatt eftersom man menar att det har mycket liten effekt på klimatet och försämrar branschens omställningsförmåga. Sverige bör i stället verka internationellt för att ytterligare minska flygets klimatpåverkan, enligt KD.

Moderaterna:

• Det krävs effektiva åtgärder för att sänka klimatutsläppen men också en förbättring av krisberedskapen, enligt M. Partiet vill öka Sveriges kapacitet att bekämpa bränder från luften och se ökat statligt stöd till skogsbrandsbevakning.

• M säger nej till flygskatten eftersom man menar att den slår hårt mot landsbygden och det lokala företagandet. Partiet vill se över möjligheten till klimatstyrning i start- och landningsavgifter samt omförhandla de internationella avtal som omöjliggör beskattning av bränsle.

Sverigedemokraterna:

• SD lyfter fram vikten av samordning och säger sig avsätta mer pengar än andra partier till civilförsvar och militärt försvar. Brandförsvaret är en kommunal kärnverksamhet och bör sålunda prioriteras lokalt, enligt SD.

• Partiet vill inte ha flygskatten. ”Flygskatten är ett oblygt insamlande av pengar från regeringens sida, som inte påverkar miljön i nämnvärd utsträckning.” Enligt partiet drabbas företag och privatpersoner, som av olika anledningar är beroende av flygresor.

Socialdemokraterna

• S vill köpa in mer material för brandbekämpning och öka utbildningstakten av brandmän till 850 inför år 2020 och på sikt till 1 000 och för detta tillföra 36 miljoner. Partiet vill också utreda behov av brandbekämpning från luften.

• Det är rimligt med en skatt på flygresor, enligt S. ”Innan flygskatten infördes betalade den som tar bilen, motorcykel eller lastbilen för sina utsläpp, medan flyget slapp. Det är väldigt svårt att motivera varför det ska vara så.”

Miljöpartiet

• MP vill att ansvaret för ledning och samordning av det operativa räddningsarbetet ligger kvar på kommuner och myndigheter utifrån ansvarsprincipen. MP vill också att brandflyg ska vara stationerat i Norden, antingen genom att EU placerar flygplan här eller att länderna gemensamt köper in.

• Partiet vill att flygskatten ska höjas för att minska flygets klimatpåverkan. Partiet vill också att flygbolag ska tvingas att redovisa klimatutsläpp i annonsering och i samband med biljettköp. MP vill också se mer forskning på internationella flygbränslen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen