Statsminister Ulf Kristersson (M) och energi- och näringsminister Ebba Busch (KD). (Anders Wiklund/TT)

Regeringen ger statligt stöd till ny kärnkraft: ”Historiskt beslut”

Regeringen och Sverigedemokraterna har i dag skrivit under ett avtal om statligt stöd till ny kärnkraft Sverige.

– Det är faktiskt ett historiskt beslut, säger statsminister Ulf Kristersson (M).

Staten ska ge finansiellt stöd till Videberg Kraft för att bygga kärnkraftsreaktorer vid Ringhals. Man går samtidigt in som majoritetsägare i bolaget, som ägs av statliga Vattenfall.

– Det har frågats mycket om när det första spadtaget kommer att tas. I dag är avtalet undertecknat, säger energi- och näringsminister Ebba Busch (KD).

Reaktorerna planeras att tas i drift i mitten av 2030-talet, säger SD:s partisekreterare Mattias Bäckström Johansson.

EU-kommissionen måste godkänna statsstödet, vilket regeringen ska ansöka om i närtid.

Tidöpartierna menar att det finns ett starkt stöd i riksdagen för modellen. Samtidigt påpekar Kristersson att en framtida regering kan dra tillbaka avtalet.

– Sverige är en demokrati så regeringar kan alltid fatta nya beslut om de så vill, fortsätter han.

Just nu upplåst för alla
KärnkraftsdebattenKontext
På kort tid har kärnkraftsdebatten gått från att handla om avveckling till utbyggnad – och med det har svenskarnas syn på saken svängt. Men löften om nya reaktorer har ännu inte infriats. Och kritiken mot ny kärnkraft består.
Se Tidöpartiernas pressträff
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen